söndag 21 mars 2010

Ett vunnet vad


Kommer ni ihåg att pappa skulle in och kolla på bil sist jag var hemma i Skåne? Vi gjorde ju det och väl där fick både mamma och pappa en välbekant glöd i blicken. Jag sträckte fram handen och sa "500 kr på att ni har köpt ny bil innan augusti är slut". Pappa sa nej och att de absolut inte skulle köpa ny bil. Aldrig! Då tyckte jag att det var säkra pengar och att han då borde ta vadet. Vi skakade hand på det! I fredags skrevs köpeavtalet på... Haha!

För vinsten har jag beställt denna väskan från Cath Kidston. Love it!

Har varit ute och gått 5 km nu på morgonen, ätit frukost och duschat. Nu skall jag bort till caféet och baka så att det finns under veckan när jag är i Egypten.

lördag 20 mars 2010

Fredagskvällen


Gårdagskvällen var så mysig! Efter jobbet åkte jag och maken hem till arbetskollega till E och vänner till oss. Vi planerade årets semester! Det blir bilsemester i Kalifornien!!! Om allt går som det skall så åker vi först till New York ett par dagar innan vi flyger vidare till Denver. Här planerar vi att ta ett tåg till San Francisco. Man bor i egen kupé på tåget, äter all mat där och sitter och ser delstaterna fladdra förbi. Sen blir det bilsemester i Kalifornien. Hoppas få se Los Angeles, San Francisco, Las Vegas, Grand Canyon, Yosemite, San Diego. Inget är inbokat utan vi skall nog stanna lite där vi vill!

Nu hoppas vi bara att alla får semester som de vill så att vi kan boka!

Gick upp vid 6 i morse för att göra smörgåstårtor till 70 personer. Det blir mycket smörgåstårta det! Nu skall jag jobba ett par timmar till sedan skall vi åka till Apoteket och köpa all magmedicin som finns. Vill vara förberedd på Egypten! Skall försöka hitta en bok också så att inte hjärnan förtvinar helt på stranden i Hurghada ;O)

torsdag 18 mars 2010

Nystädat


Sitter i sängen och lyssnar på Karlavagnen. Tycker att det är så mysigt! Vi har precis städat färdigt. Maken var seg att komma igång men det gick till slut...

Detta är min favoritlotion! NOUGAT London. Använder den bara vid speciella tillfällen för den är snuskigt dyr. Doftar jasmin. Härligt!

Nu skall jag gå och duscha sedan skall jag sooooova.

God natt!

onsdag 17 mars 2010

En sprucken rosa tekopp...



... är namnet på ett te jag fick av söta Jessica idag! Jag blev så himla glad! Skall dricka och njuta av det imorgon. Tills dess får det stå bredvid de rosa tekopparna i vitrinskåpet. Tack Jessica!

Friden





Har ni någonsin hört ett vackrare namn på en krog! Friden ligger på Österlen precis vid Bästekille där min mormor växte upp. Underbara Österlen! På Friden bakar man världens godaste pizzor i vedeldad ugn. Man sitter och äter i ett ombyggt uthus med hönorna sprättandes i gräset precis utanför. Detta är mysfaktor på högsta nivå!

Har bokat bord där (det måste man göra) Påskafton! Skall bjuda mamma och pappa på lunch. Lääängtar! Min favorit är Pareto!

P I Z Z O R
Tomatsås, mozzarella och ruccola ingår alltid.
Pizzorna bakas på ekologiskt vetemjöl.
Du som äter här stödjer Svenska Naturskyddsföreningens projekt för att rädda Östersjön.

GILSTRING
Räkor, kräftsjärtar, musslor, friterade bläckfiskringar, stenbitsrom

KRANTZ
Tryffelsalami, kronärtskocka, liguriska oliver

SONEGO
Parmaskinka, pesto, parmiggiano, oliver

EDELSTAM
Räkor, kräftsjärtar, avocadomousse, stenbitsrom

PERSSON
Sardeller, vitlök, kapris, svarta oliver

WEIBULL
Fänkålssalami, salsiccia, inlagd paprika, lök inlagd i balsamvinäger

ERIKSSON
St. Agur, päron, dadlar

JANSSON
Chèvre, honung, valnötter

PARETO
4 ostar, fikonmarmelad

SVENSSON
Lillehemsskinka, färska champinjoner

NILSSON
Diverse svampar, olivröra, parmiggiano

BRINGÉUS
Räkor, Kalix löjrom, rödlök, gräddfil

KARLSSON
Parmaskinka, parmiggiano, inbakad

BATMAN
Lillehemsskinka

PETTSON
Lillehemsskinka,färsk ananas

LAGER
Färsk sparris, någon ost från Vilhelmdals gårdsmejeri, Parmaskinka


Alla bilderna är lånade från Fridens hemsida.

Ett säkert vårtecken


Vaknade i morse av att det snöade! Som en protest mot detta har jag ringt Sia Glass och beställt tillbaka min glassbox som jag brukar ha på caféet på sommarhalvåret. Den kommer veckan efter påsk. Härligt! Smakerna som jag beställt är:

Gammaldags Vanilj
Choklad
Brownie
Saltlakrits/hallon
Marängswiss
Bubbelgum
Polkagris
Päron
Fläder/limesorbet

Tror att dessa smaker uppfyller de flestas förväntningar!

tisdag 16 mars 2010

Plats för små, söta meddelanden


Nu sitter äntligen den hemgjorda griffeltavlan uppe! Har ingen penna så jag har inte kunnat skriva något på den ännu men snart kan vi skriva små, söta meddelanden till varandra där! Annars får man väl använda den till att skriva upp att man inte skall glömma att köpa mjölk eller så :O)

Tidningen har precis varit här och intervjuat och tagit bilder! Gick nog bra. Visar er när reportaget kommer vilket inte blir förrens i juli. Men den som väntar på något gott...

måndag 15 mars 2010

Våldgästning


Mina föräldrar har hyrt en stuga på Gullholmen en vecka i slutet av April. Jag skall våldgästa dem ;O) Har bokat biljett idag! Det blir nästan 2 dagar där. Jag ÄLSKAR Gullholmen! Det är mitt favoritställe på jorden. Vi skall dricka vin, äta ost, promenera på klipporna och njuta av våren som måste ha kommit då!

Tidningsreportage



Imorgon kommer det en tidning hit och gör ett reportage om mitt café. Spännande och lite nervöst! Har precis bakat rabarberpaj, chokladmousse och äppelkaka. Doftar ljuvligt! Håller på att förbereda inför nästa vecka då jag skall till Egypten och en annan tjej skall jobba här. Mycket information skall ner på papper!

söndag 14 mars 2010

Kossor & varm choklad






Har precis kommit hem från en promenad vid Alby Friluftsgård. Har suttit i solen och ätit stekt äggmacka och druckit varm choklad. Inte jättevarmt men helt ok!

Nu skall jag se Julie & Julia. Mamma sa att den var jättebra!

Sköna söndag


Jag börjar bli gammal! Vaknar 07:40, och är pigg, den enda morgonen på veckan då jag verkligen kan sova. Så nu har jag redan hunnit äta en mysig frukost med maken med smoothie, kokt ägg och allt!

I kväll blir det bio, I Love You Philip Morris. Hoppas den är bra!

Nu skall jag baka bröd och ta bort den sista snön från balkongen. Nu skall skiten bort!

lördag 13 mars 2010

Loppisfynd



I förmiddags hade Lions loppis i centrum. Låste kassaapparaten och sprang bort (ca 20 meter). Fyndade en gammal sockerkaksform (Ja, E, vi har redan 6 st) samt fyra små glasskålar. 40 kr för allt! Tyckte det var ett bra pris!

När jag kom hem från jobbet i eftermiddags hade E strukit HELA strykhögen. Det var de största hög med kläder du kan tänka dig! 90% av våra kläder låg i den. Tack för det!

Har varit på IKEA och köpt golvsockel till köket som maken har sågat till och satt fast. Jag har sytt en skynke som sitter på baksidan av vitrinskåpet. Det står rätt ut i rummet som en rumsavdelare och har inte haft så snygg baksida... Men nu är den ljuvlig med vitt, rynkat tyg!

Melodifestivalen blev lite av en besvikelse. Jag ville att Darin skulle vinna men det kunde ju blivit mycket värre än Anna...

E spelar TV-spel och jag sitter och lyssnar på country på Spotify! Skall nog snart gå och sova.

Sov gott!

Lördag & sol

Den fina kvarnen från Husqvarna har jag fått av min morfar.




God morgon!

Äntligen är det lördag igen och solen skiner! Idag blir det jobb som vanligt sedan skall vi till IKEA och köpa golvsockel till köket. Föga upphetsande! Jo, vi skulle visst köpa skruv också.

Ikväll blir det Melodifestival! Skall försöka tvinga maken att titta med mig ;O)

Nu blir det Leilas New York Blueberry Cheesecake (baka alltså, inte äta).

fredag 12 mars 2010

Tidningar



Idag när jag kom hem låg det inte mindre än tre nya tidningar innanför dörren, Allt Om Mat, Drömhus & Trädgård samt Lantliv. Som julafton!

Det blev Let´s Dance ikväll. Maken kom inte hem. Han är på fredagsöl med jobbet. Försöker underhålla mig så gott det går med vin, mörk choklad och dagsfärska tidningar. Går ganska bra det också!

Missa inte Solsidan!

Tack för mig!

Läshörna


Hittade en ny, underbar blogg i dag! Den heter Ljuva Lantliv. Helt underbara bilder! Hittade detta fotografiet på deras läshörna. Så här skulle jag vilja ha det i hallen på övervåningen. Där är lite kalt och opersonligt idag. Nu börjar Operation Övertala maken ;O)

Tack snälla Anna för att jag fick använda ditt foto!

Strykbräda

Bilden och överdraget kommer från Balders Hage

På IKEA finns det just nu denna strykbräda i trä. Himla fin tycker jag! Skulle vilja ha den samt överdraget ovan. Då skulle strykbrädan kunna stå framme hela tiden. Har fått för mig att det skulle bli roligare att stryka då också och det kan ju aldrig skada...

Ikväll blir det fredagsmys med tacos och Solsidan. Ikväll är E hemma och det är hans tur att se På Spåret. Jag får se Let´s Dance i repris! Skall köpa med mig en bukett vita tulpaner hem tror jag...

torsdag 11 mars 2010

Nu blommar det!



Ikväll har jag varit och veckohandlat. Nu städar jag (sitter och väntar på att diskmaskinen skall bli färdig så att jag kan fylla den igen)! Vilket väder det har varit idag! Strålande sol och ett par grader varmt. Vårkänslor! Imorgon är det fredagsmys!

Sov gott!

onsdag 10 mars 2010

Tröstshopping

När jag kom till nagelstället hade de bokat in mig på pedikyr istället så då bad jag om mina pengar tillbaka och gick besviken därifrån. Skall boka ny tid fast på ett annat ställe. Gick till Östermalmstorg för att möta maken som var på väg hem. Gick då förbi Bruka Design. Herregud, allt var vitt och ljusrosa därinne! Jag skulle kunna köpa allt som fanns där! Men jag nöjde mig med att tröstshoppa en hushållsrullehållare med ett får på. Visst är den fin?!




Har nu sett Greys Anatomy så nu skall jag gå och lägga mig!

God Natt!

Ljuvlig kanna


Har sett denna kannan i flertalet bloggar den senaste tiden. Från IKEA såklart! Både jag och Lussebullen köpte en. Fin att ha på balkongen i sommar med flädersaft!

Ikväll skall jag in till stan och fixa naglarna. Fick presentkort av maken i julklapp. Men innan dess skall jag stå och baka och tråna ut genom fönstret. Utanför är det sol och idag skall det bli +5 grader!

tisdag 9 mars 2010

Sirapskakor


Bakade sirapskakor igår kväll! De blir sååå goda. Här är mitt favoritrecept på dem...

200 g smör
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 dl socker
1 msk sirap
2 tsk bikarbonat

Blanda samman alla ingredienser till en deg. Smöret skall vara rusmvarmt!

Dela degen i fyra delar och rulla ut till rullar som får plats på en bakplåt. Lägg två rullar per plåt med bakplåtspapper.

Platta till rullarna lite.

Grädda i mitten av ugnen på 150 grader i ca 10 min tills kakorna fått fin färg.

Ta ut kakorna och skär dem direkt på snedden i lagom stora bitar. Låt svalna.

Lycka till!

Har precis sökt om att få vara med i Halvåtta hos mig. Skulle tycka att det var så skoj! Vi får se hur det går. Hål tummarna!

Piffning


Tyckte att det var lite mycket färg i nya vitrinskåpet. Har städat där lite nu och tagit bort en del. Har ersatt med lite mer rosa istället! Frågade E om han tyckte det var fint men han såg ingen skillnad. Då kan han ju inte tycka att det är för mycket rosa iallafall!



De fina princesstårtorna har grannen till E:s föräldrar virkat. Visst är de fina!

måndag 8 mars 2010

Upplyst



Har köpt ny ljusslinga till trappan upp. Det är svårt med belysning i den hörnan (mest för att där inte finns något eluttag) men tycker att vi lyckats nu. Vi hade en annan sort ljusslinga innan men denna gick sönder i det stora flyttkartongsraset.

E kom hem vid 02:30 i natt. Väldigt trött och ont lite här och där!

söndag 7 mars 2010

Grönt är skönt




Köpte lite krokus och narcisser på IKEA. En murgröna fick också följa med hem.

Har precis pratat med E. Han har gått i mål i Mora, trött men lycklig!

Nu skall jag tömma diskmaskinen och dricka teet jag fick av Lussebullen!

Rosa present


Nu har L åkt hem. Det var en mysig brunch som avslutades på IKEA! Så skoj! En fulländad dag än så länge... Fick detta fina teet av henne i present tillsammans med den fina smörkniven. Ser ni vad den föreställer? De rosa lattemuggarna köpte jag på IKEA för 9 kr /st.

E passerade Hökberg för en halvtimme sedan så det verkar gå bra för honom. Fortsätter att hålla tummarna!

Vasaloppsbrunch




Då har startskottet gått och maken är ute i spåret på årets Vasalopp! Följer honom via sms-tjänst. Snart kommer Lussebullen på brunch. Hennes make är lika galen så han åker också! Maten står färdig, kaffet kokas och äggen står på spisen. Skall bli en mysig förmiddag!

Heja E!
Related Posts with Thumbnails