tisdag 9 mars 2010

Sirapskakor


Bakade sirapskakor igår kväll! De blir sååå goda. Här är mitt favoritrecept på dem...

200 g smör
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 dl socker
1 msk sirap
2 tsk bikarbonat

Blanda samman alla ingredienser till en deg. Smöret skall vara rusmvarmt!

Dela degen i fyra delar och rulla ut till rullar som får plats på en bakplåt. Lägg två rullar per plåt med bakplåtspapper.

Platta till rullarna lite.

Grädda i mitten av ugnen på 150 grader i ca 10 min tills kakorna fått fin färg.

Ta ut kakorna och skär dem direkt på snedden i lagom stora bitar. Låt svalna.

Lycka till!

Har precis sökt om att få vara med i Halvåtta hos mig. Skulle tycka att det var så skoj! Vi får se hur det går. Hål tummarna!

4 kommentarer:

  1. Det var som katten, håller tummarna gör även jag. Lycka till, motti.

    SvaraRadera
  2. Låter spännande med halvåtta hos mig. Undrar om du inte kan du lägga ut en bild på mina favoritkakor, eller kanske baka dem , du vet de där med russin i

    Kram från din pappa

    SvaraRadera
  3. Vad bra, nu får jag ju det här receptet! Skulle baka de kakorna för ett tag sedan men kom inte ihåg vad de hette, så tack så mycket nu ska det bakas! Vad fint det blev i trappan och i vitrinskåpet, I like rosa, Jocke med, han tycker det är mycket manligt att sitta insvept i en rosa filt och dricka te ur en rosa kopp...

    kram från lussebullen

    SvaraRadera
  4. Wow säger jag bara....Skulle aldrig våga söka dit....Men du skulle göra succé i programmet och ta hem vinsten....
    Då väntar vi med spänning på att få se dig på Tv...Lycka till!!

    Kram....Lucette

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar för då blir jag så glá!

Related Posts with Thumbnails