måndag 13 april 2009

Päronmarmelad med valnötter



I förra numret av Lantliv finns ett recept på Päronmarmelad med valnötter som skall vara alldeles extra god till ostar av alla dess slag. Blev lite sugen på att testa och nu står grytan och puttrar på spisen. Trots att den inte är färdig ännu så doftar det ljuvligt i hela lägenheten...

2 citroner
1,5 kg päron
1 vaniljstång
1 liter syltsocker
100 g valnötter

Skölj citronerna noga. Riv skalet och pressa ur saften i en kastrull.
Skala och kärna ur päronen. Dela i små bitar och lägg ner i kastrullen.
Dela vaniljstången och skrapa ur den. Lägg i vaniljen och vaniljstången i kastrullen. Låt sjuda under lock i ca 30 min eller till päronen kokt sönder. Tillsätt sockret och koka kraftigt utan lock i 15 min. Lägg i de grovt hackade valnötterna när det återstår 5 min. Gör geléprovet (Sätt in ett fat i frysen. Ta ut det och häll lite av marmeladen på det. Dra en sked igenom marmeladen. Om den inte rinner samman är den klar). Om den inte är klar så låter du den koka i 4 min till och gör ytterligare ett geléprov. När den är färdig så ta bort skummet på ytan. Låt marmeladen vila i 15 min och rör då och då. Häll upp marmeladen på rena burkar och förvara dem sedan svalt.

Servera med dina favoritostar.

Lycka till!

Påsk på Island




Har spenderat påsken med make och hans familj på Island. Vi har haft det underbart med god mat, underbara naturupplevelser och trevligt sällskap.



Kallt var det. Har nog inte tinat upp ännu! Badade dock på "Blue Lagoon" i ett par timmar. Det var varmt. 39 grader i vattnet och 0 i luften. Härligt!

lördag 4 april 2009

Hallongrottor


15 st

250 g mjukt smör
1,5 dl florsocker
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 dl maizena

5 msk fast sylt

Rör smör och socker riktigt fluffigt. Kakorna blir sprödare om man använder florsocker men vanlig socker går givetvis också bra. Massan skall ljusna och nästan bli vit. Rör i övriga ingredienser. Använd inte elvispen, då försvinner luften ur massan och kakorna kommer inte att höja sig i ugnen. Rulla till bollar och lägg i muffinsform. Tryck hål med tummen och fyll med en fast sylt av valfritt slag.

Grädda i ca. 20 min på 150 grader. OBS: Öppna inte ugnsluckan under de första 15 min. Kakorna sjunker ihop då!

Servera med kall jordgubbssaft. Kan inte bli sommrigare!

Lycka till!

Misslyckad biokväll....



Igår var jag och en kompis på bio. Vi skulle se "Dumpa honom" på Rigoletto på Kungsgatan i Stockholm. Jag har sett den innan men gillade den så mycket att jag gärna såg den igen. Till att börja med är hela Rigoletto för närvarande en byggarbetsplats. Rörigt! Kom in i biosalongen som är ca 3 kvadratmeter stor. Bioduken är som en större platt-TV. En högt tjut som kommer ifrån en högtalare bakom oss stjäl vår uppmärksamhet. Vi tänker att "Det blir nog bättre när filmen sätter igång". In kommer fem tjejer i 20-års åldern som har bestämt sig för att det är bättre att sitta och snacka lite på en bio än att tex. göra det över lite fika någonannanstans. Filmen börjar iallafall. Det gör även den i salongen bredvid som verkar vara någon av det mer dramatiska slaget, av ljudet som trängde igenom väggen att döma iallafall... Pipet slutar inte utan blir om möjligt något starkare. Tjejerna fnissar på, smsar, och är allmännt JOBBIGA! Jag går ut och klagar på ljudet. Man förklarar då att det varit så ett tag och att det tyvärr inte går att göra något åt. Vi bestämmer oss för att gå. Får pengarna tillbaka (95 spänn skulle de ha för upplevelsen) och vandrar ut i stockholmsnatten. Misslyckad biokväll men promenaden genom Gamla Stan i den ljumma vårkvällen räddade det hela. Dagens lärdom: Gå aldrig på bio i salong 3 på Rigoletto i Stockholm.

fredag 3 april 2009

Mitt café


Tänkte att ni skulle få en liten glimt in i mitt café. Jag bakar mycket ur Leilas underbara bok "A piece of cake". Hennes recept är enkla men med piff. Det gillar jag!

Jag säljer mina favoritbakböcker här. De är Leila Lindholms " A piece of cake", Therese Wikströms "Njut en liten smula" samt "Muffins" av Susannah Blake. De är innehåller inte bara gudomliga recept utan är även en fröjd att bläddra i.


De här fina soppmuggarna från Gerbera köpte jag på www.casualliving.se för ett par veckor sedan. Tyckte att de var fina att ha chokladbollar och dammsugare i.


De här fina muffinsformarna köpte jag på www.kakburken.se. Billigare än andra jag jämfört med och snabb leverans. Visst är de fina?

Bakar rabarberpaj och New York Blueberry Cheesecake. Det luktar ljuvligt! Skall på "dinner and a movie" ikväll innan det är dags att gå tillbaka till flyttkartonger igen.

Kram /M

onsdag 1 april 2009

Flyttstyling!



Vi håller på att sälja vår lägenhet. Kommer (om allt går som det skall) att flytta till en dubbelt så stor lägenhet med fyra rum! Skall bli underbart med lite plats. Idag bor vi på 48 kvadrat men har möbler för det dubbla. Vi flyttar bara 100 meter till huset bredvid vilket är skönt. Vi älskar området och slipper hyra flyttbil. Mycket praktiskt.

Nu skall vi ju bara sälja vår nuvarande lägenhet... Mäklaren var hos oss i måndags och gav tips på hur man skall piffa till inför fotografering och visning. Det mesta var OK. Skulle bara ta ut två av våra tre(!) soffor samt ett skåp, ställa fram lite färska örter och några citroner. Känns som klassisk flyttpiffning.

E skall köpa flyttlådor ikväll så vi kan börja packa på allvar. Skall bli kul! Visar bilder ikväll....

måndag 30 mars 2009

Våren är snart här!



Var i norra Tyskland förra veckan och då hade våren kommit så här långt! Känns lite tröstande med tanke på snöstormen och de arktiska vindarna här i fredags kväll. Nu vill jag ha vår!




Vi var i och åt lunch i en liten mysig by precis vid Puttgarden. Där hittade jag denna mysiga affär med ekologiska grönsaker, trädgårdspiff och annat som jag älskar.

Nu lyser iallafall solen utanför fönstret. Jag har bakat brownie med rostad hasselnöt och vit choklad. På onsdag öppnar jag uteserveringen vare sig det är snö eller inte....

lördag 28 mars 2009

Kvällens middag



Kreolsk gryta 6 pers

600 g fläskfilé
300 g italiensk salami
200 g färska champinjoner
1 liten burk syltlök
1 liten burk svarta oliver utan kärnor
1 liten burk inlagda smågurkor
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 msk vilt-och kantarellfond
5 dl matlagningsgrädde
2 dl creme fraiche
salt

Skär fläskfilén i strimlor. Stek i smör tillsammans med salamin. Lägg i champinjoner och paprika. Fräs. Häll i övriga ingredienser och låt småputtra i 15 min.
Servera med kokt ris eller klyftpotatis.

Lycka till!

Hittade denna rapsoljan från Österlen på Willys idag. Blev lite nostalgisk och var tvungen att köpa den.

Nu är det snart "Earh-hour". Dags att stänga av datorn och tända ljusen!

Kram

fredag 27 mars 2009

Gösta


Måste presentera min son, Gösta. Han är 7 år gammal och världens goaste hund. Just nu är han hemma hos mormor och morfar i Skåne. Han gillar att vara där. Springa runt i trädgården hela dagarna och skälla på fåglarna.


Skärgårdskonfekt


I nästa vecka kommer jag att börja sälja de smarriga pralinerna från Skärgårdskonfekt. Det kommer bla. att finnas GI-praliner!

Bilden är lånad ifrån Skärgårdskonfekt.

Äntligen fredag!




Denna fredagen har jag lääängtat till . Veckan har varit full och det känns som om jag inte hunnit med något alls. Dessutom har maken varit sjuk och ni vet ju hur påfrestande det kan vara ;O)

Ikväll blir det Let´s Dancefinalen och tacos (fredagstradition). Imorgon bär det av till frisören och sen lite shopping med en vän. Efter lunch är vi bjudna på Våffelbrunch! Kan det bli smaskigare?

Hoppas ni får en härlig fredagkväll!

Kram/M

torsdag 26 mars 2009

Lite smått och gott...



Jag bakar det mesta av kakor och tårtor själv på mitt café. Riktigt smör skall det vara...

Banankaka

Banankakan säljer alltid slut väldigt snabbt. Luktar ljuvligt i hela centrumet och kunderna följer näsan och kommer hit. Smart försäljningsknep om jag får säga det själv.

Banankaka

100 g smör
3 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk kardemumma
2 tsk kanel
2 mogna bananer
1 dl kallt, starkt kaffe

Vispa socker och rumsvarmt smör pösigt. Rör i övriga torra ingredienser. Mosa bananerna och blanda i dem tillsammans med kaffet. Grädda kakan i smord och bröad form i ca 1 timme på 175 grader.

Välkomna!

Nu har jag följt inredningsbloggar i ett par år och känner mig alltid lika inspirerad när jag läser dem. Nu vill jag också vara med och inspirera.

Jag bor med man och hund i södra Stockholm. Är utbildad konditor och driver sedan ett år tillbaka ett litet café. Jag älskar att inreda och bjuda hem till fest!

Hoppas ni gillar vad ni läser och blir sugna på att återkomma!

/M
Related Posts with Thumbnails