söndag 16 maj 2010

Mariefred


Har idag varit i Mariefred för första gången. Har velat åka hit ett bra tag. Leila Bakar är inspelat i Mariefred och jag har tyckt att det ser ut som en sådan mysig stad. Det var den! Trähus och grusvägar precis vid Mälarens strand. En riktig sommarstad!






Verkade finnas mycket fin shopping! Tyvärr så var det ju stängt idag eftersom det är söndag men vi får återkomma en dag då det är öppet istället ;O)





Den här fina gamla järnvägen finns i Mariefred. Man kan åka en tur med ånglok till Läggesta och tillbaka. Man fick tyvärr inte ha hund med sig annars hade vi nog åkt en tur!







Gamla stationen! Jättefin med gammal väntsal och biljettlucka.

Gripsholms Slott





Idag har vi varit ute och finkört. När man finkör kör man runt med bilen bara för nöjes skull. Man har gärna pic-nic med sig och stannar på fina ställen. Idag åkte vi till Mariefred och Gripsholms Slott. Mopsen var så klart med!

Klassisk pic-nic med grillad kyckling, potatissallad, bröd och tomat!

lördag 15 maj 2010

En dag på balkongen!

Dagens lunch: Räkmacka och Önos Jordgubbssaft på balkongen! Mums!

E fick nybakade Havrekakor till efterrätt...

Biokväll


Vilken underbart varm dag det har varit idag! Har spenderat mesta delen av den på balkongen. Visar bilder senare! Nu skall vi på bio. Ghost Writer blir det...

fredag 14 maj 2010

Kvällens middag!


Lasagne i min fina Gerbera-form. Maken kom hem sent så jag höll på att dö av svält ;O) Nu har vi ätit i alla fall. Det var gott! Sitter och dricker vin och bläddrar i nya Elle Mat & Vin. Underbart nummer!

Choklad är det bästa som finns...nästan iallafall.


Hittade denna passande plåtskylt hos nätbutiken Casual Living. Butiken upphör tyvärr i Juni så passa på att shoppa nu. 20% på sortimentet! Jag har köpt min Gerbera-keramik från Casual Living och vet inte vad jag skall ta mig till nu! Passade på att beställa skylten iallafall. Den passar bra på caféet efter sommaren då det är nyrenoverat.

Konstig dag idag! Varken fredags- eller måndagskänsla. Lite gäster på caféet och det är nästan lite högtidsstämning. Ikväll blir det iallafall fredagsmys med lasagne och vin.

torsdag 13 maj 2010

Sommar på balkongen


Idag har vi varit på Plantagen (läs jag, E satt i bilen)! Köpte rosa Pelargoner, Marguriter samt blå Hänglobelia. En Lavendel fick också följa med. Har planterat allt i en balkonglåda i rotting.




Tog ut en Murgröna som vi haft inne. Hoppas på att den skall trivas på balkongen och börja klättra på räcket!


Den fina hängaren köpte jag på GeKås förra veckan för 29 kr! I korgen har jag klädnypor. Det lilla fyrtornet, som är en vindpingla, fick jag av en amerikansk vän när vi var ute på Fire Island i New York och jag fick se mitt livs första fyr.





Vasen från IKEA har jag fyllt med vatten och får tjänstgöra som havsutsikt så länge ;O)



Den lilla plåtskylten, även den från GeKås, kommer från samma serie som hängaren på väggen. Tyckte att den passade där!



Sitter och lyssnar på Taylor Swift. Maken har precis kommit hem från sin cykeltur (han tränar inför Vätternrundan) fast han hade sprungit mest för cykeln fick punktering. Skall strax ta mig an veckostädningen. Sen kommer veckans, ja månadens, prövning: strykhögen! Usch, den kommer att ta timmar...

onsdag 12 maj 2010

Uteserveringen


Nu har jag köpt plädar och dynor till uteserveringen. Det fick bli i blått och vitt! Hittade dem billigt på Ellos.

Snart stänger jag här för att åka in en runda till stan. Skall handla lamm på vägen hem. Ikväll blir det grillning på balkongen!

tisdag 11 maj 2010

Magnolia Bakery

När jag kommer till New York i sommar så skall jag definitivt besöka Magnolia Bakery! Har hört talas om det flera gånger och det ser ju ut som om det skulle kunna vara en bit av himmelriket.

Håller på att övertala maken om att det är en bra idé att ha en dator med sig på resan. Jag vill ju blogga varje dag om mina upplevelser. Och sen är det ju himla bra om man skulle vilja kolla motell eller resvägar eller så... Eller hur?!

söndag 9 maj 2010

Ny kökslampa




Väl hemma från GeKås!
Resan gick bra och shoppingen var underbar! Shoppade mest kläder men även en del inredning och lite smått och gott. Köpte en ny rakapparat till maken. Den gamla hade sett sina bästa dagar!

Är helt slut idag. Gick upp vid 06:30 för att gå till caféet och göra två tårtor till ett dop. Det blev två grisrosa Princesstårtor. De blev jättefina! Mopsen och jag har legat i soffan nästan hela dagen och tittat på gamla avsnitt av Grey´s Anatomy. Har dock varit ute och promenerat min vanliga runda. Nu skall jag hänga tvätt!

fredag 7 maj 2010

Nu drar vi...



Mot Ullared och GeKås! Väskan är packad med kudde, filt, varm choklad och stekta äggmackor. Skall möta Lussebullen vid Cityterminalen runt kvart i tolv i natt. Sen åker vi E4:an söderut. Jag älskar att åka bil och buss på natten. Det är något speciellt med det. Alla människor ligger och sover medan man själv sitter vaken och åker genom landet. Vackert på något sätt...

Imorgon kväll skall ni få se mina fynd (jag förutsätter att jag hittar sådana nämligen)!

Sov gott!

torsdag 6 maj 2010

Nystädat






Nu är det nystädat! Solen skiner fortfarande och livet är härligt. Imorgon natt bär det av mot Ullared och GeKås. Skall bli så kul! Har pratat med Lussebullen ikväll och planerat matsäcken. Det blir stekt äggmacka. En klassiker!

Nu skall jag dricka te och mysa med mopsen.

måndag 3 maj 2010

Pappas favoritkakor


Dessa kakorna kan man få om man fikar på Café Annorlunda på Österlen. De har alltid varit pappas favoritkaka. Har försökt baka dessa ett antal gånger men fick aldrig till det riktigt. Inte förrens den dag då jag insåg smörets storhet. Hade alltid bakat på margarin innan jag gick konditorutbildningen. Där fick jag lära mig att riktigt smör är ett måste när man bakar. Inga undantag! Äntligen blev de lika spröda och goda som jag minns dem från barndomens fikor på Café Annorlunda.

Havrekakor med russin

ca. 20 st

200 g mjukt smör
2 dl socker
3 dl vetemjöl
3 dl havregryn
1 dl russin
1 tsk bikarbonat

Blanda samman alla ingredienserna till en deg. Rulla till bollar med diametern ungefär som en enkorna. Lägg bollarna på en pappersklädd plåt. Baka av i mitten av ugnen på 150 grader i ca 15 minuter. Låt svalna och servera med kaffe eller Önos Jordgubbssaft.

Lycka till!

söndag 2 maj 2010

Balkongpiff






Ibland är det tur att man bor i storstaden. Vi har åkt mellan IKEA Kungens Kurva och IKEA Barkarby för att få ihop alla möblerna till balkongen. Soffa och stolar i Barkarby och bordet i Kungens Kurva. Hittade fina dynor på Rusta för bara 49 kr/st!!! Den fina vaxduken kommer från GeKås. Fick den av mamma och pappa!

Har varit ute och gått 5 km i det underbara vårvädret! Nu lagar maken middag och jag skall strax ställa mig och baka bröd. Härlig helg!
Related Posts with Thumbnails