måndag 3 maj 2010

Pappas favoritkakor


Dessa kakorna kan man få om man fikar på Café Annorlunda på Österlen. De har alltid varit pappas favoritkaka. Har försökt baka dessa ett antal gånger men fick aldrig till det riktigt. Inte förrens den dag då jag insåg smörets storhet. Hade alltid bakat på margarin innan jag gick konditorutbildningen. Där fick jag lära mig att riktigt smör är ett måste när man bakar. Inga undantag! Äntligen blev de lika spröda och goda som jag minns dem från barndomens fikor på Café Annorlunda.

Havrekakor med russin

ca. 20 st

200 g mjukt smör
2 dl socker
3 dl vetemjöl
3 dl havregryn
1 dl russin
1 tsk bikarbonat

Blanda samman alla ingredienserna till en deg. Rulla till bollar med diametern ungefär som en enkorna. Lägg bollarna på en pappersklädd plåt. Baka av i mitten av ugnen på 150 grader i ca 15 minuter. Låt svalna och servera med kaffe eller Önos Jordgubbssaft.

Lycka till!

5 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med dig men jag tycker faktiskt att dina russinkakor är godare än de vi fick på cafè Annorlunda. Jag fick ju 10 st med mig på vår lilla semester på Gullholmen och märkte då att jag inte är den enda av dina föräldrar som gillar dessa. Däremot fick jag inga hallongrottor, jo en kanske och den var gudomlig

    Kram från din far

    SvaraRadera
  2. Ojojoj vilka kakor. Dessa är nog jättegoda. Så mumsigt med russin i bakverk tycker jag;).

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  3. Ohhh ja!! Smör i kakorna är ett måste. Havrekakor med russin är en kaka som borde lyftas fram ordentligt, så himla gott! En riktig strandkaka tycker jag :-)
    Måste prova ditt recept, tack!
    Camilla

    SvaraRadera
  4. Underbart!
    Dessa kakor var din mormor mästare på och de var också mina favoriter. KRAM

    SvaraRadera
  5. Mums, ska prova havregryn e ju nyttigt!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar för då blir jag så glá!

Related Posts with Thumbnails