onsdag 12 maj 2010

Uteserveringen


Nu har jag köpt plädar och dynor till uteserveringen. Det fick bli i blått och vitt! Hittade dem billigt på Ellos.

Snart stänger jag här för att åka in en runda till stan. Skall handla lamm på vägen hem. Ikväll blir det grillning på balkongen!

tisdag 11 maj 2010

Magnolia Bakery

När jag kommer till New York i sommar så skall jag definitivt besöka Magnolia Bakery! Har hört talas om det flera gånger och det ser ju ut som om det skulle kunna vara en bit av himmelriket.

Håller på att övertala maken om att det är en bra idé att ha en dator med sig på resan. Jag vill ju blogga varje dag om mina upplevelser. Och sen är det ju himla bra om man skulle vilja kolla motell eller resvägar eller så... Eller hur?!

söndag 9 maj 2010

Ny kökslampa




Väl hemma från GeKås!
Resan gick bra och shoppingen var underbar! Shoppade mest kläder men även en del inredning och lite smått och gott. Köpte en ny rakapparat till maken. Den gamla hade sett sina bästa dagar!

Är helt slut idag. Gick upp vid 06:30 för att gå till caféet och göra två tårtor till ett dop. Det blev två grisrosa Princesstårtor. De blev jättefina! Mopsen och jag har legat i soffan nästan hela dagen och tittat på gamla avsnitt av Grey´s Anatomy. Har dock varit ute och promenerat min vanliga runda. Nu skall jag hänga tvätt!

fredag 7 maj 2010

Nu drar vi...



Mot Ullared och GeKås! Väskan är packad med kudde, filt, varm choklad och stekta äggmackor. Skall möta Lussebullen vid Cityterminalen runt kvart i tolv i natt. Sen åker vi E4:an söderut. Jag älskar att åka bil och buss på natten. Det är något speciellt med det. Alla människor ligger och sover medan man själv sitter vaken och åker genom landet. Vackert på något sätt...

Imorgon kväll skall ni få se mina fynd (jag förutsätter att jag hittar sådana nämligen)!

Sov gott!

torsdag 6 maj 2010

Nystädat






Nu är det nystädat! Solen skiner fortfarande och livet är härligt. Imorgon natt bär det av mot Ullared och GeKås. Skall bli så kul! Har pratat med Lussebullen ikväll och planerat matsäcken. Det blir stekt äggmacka. En klassiker!

Nu skall jag dricka te och mysa med mopsen.

måndag 3 maj 2010

Pappas favoritkakor


Dessa kakorna kan man få om man fikar på Café Annorlunda på Österlen. De har alltid varit pappas favoritkaka. Har försökt baka dessa ett antal gånger men fick aldrig till det riktigt. Inte förrens den dag då jag insåg smörets storhet. Hade alltid bakat på margarin innan jag gick konditorutbildningen. Där fick jag lära mig att riktigt smör är ett måste när man bakar. Inga undantag! Äntligen blev de lika spröda och goda som jag minns dem från barndomens fikor på Café Annorlunda.

Havrekakor med russin

ca. 20 st

200 g mjukt smör
2 dl socker
3 dl vetemjöl
3 dl havregryn
1 dl russin
1 tsk bikarbonat

Blanda samman alla ingredienserna till en deg. Rulla till bollar med diametern ungefär som en enkorna. Lägg bollarna på en pappersklädd plåt. Baka av i mitten av ugnen på 150 grader i ca 15 minuter. Låt svalna och servera med kaffe eller Önos Jordgubbssaft.

Lycka till!

söndag 2 maj 2010

Balkongpiff






Ibland är det tur att man bor i storstaden. Vi har åkt mellan IKEA Kungens Kurva och IKEA Barkarby för att få ihop alla möblerna till balkongen. Soffa och stolar i Barkarby och bordet i Kungens Kurva. Hittade fina dynor på Rusta för bara 49 kr/st!!! Den fina vaxduken kommer från GeKås. Fick den av mamma och pappa!

Har varit ute och gått 5 km i det underbara vårvädret! Nu lagar maken middag och jag skall strax ställa mig och baka bröd. Härlig helg!

lördag 1 maj 2010

Världens godaste gröt!



Förra våren var jag på en möhippa.
Vi började morgonen med att laga och äta frukost på Rosendals trädgårdar. Då lagade vi denna gröten. Den är absolut ljuvlig! Tar en stund att laga men det är det värt.

1 portion

1 dl krossat bovete
2 dl mjölk
2 torkade aprikoser
2 torkade dadlar
4 hackade valnötter
0,5 tsk grovstött kardemumma
En halv mosad banan

Koka upp mjölk, bovete, hackad frukt, nötter och kardemumma. Låt sjuda i ca 6 minuter. Rör om hela tiden. Mosa bananen och blanda i. Servera med mjölk.

Tävlingen avgjord


Nu är tävlingen avgjord! Vinnaren är Carina som lämnade sin kommentar den 28 april. Grattis! Maila mig din adress så skall jag skicka vinsten till dig.

bullarmedjordgubbssaft@gmail.com

fredag 30 april 2010

New York, New York

Nu är hotellet i New York bokat. Det blir Roosevelt Hotel på 45:e gatan! Tjolahopp!

Sov gott!

Dagens boktips


Måste bara tipsa om en underbar bok! Skynda att älska av Alex Schulman. Älskar hans blogg och nu även denna boken. En enkel historia om ett helt vanligt förhållande mellan far och son men så vackert skrivet. Läs den!

Valborgsmässoafton



Det var tänkt att vi skulle åka till Skansen för valborgsfirande men det regnar och är ruskigt väder så vi stannade hemma. Har grillat på balkongen och fått maken att titta på The Proposal med mig. Inte illa!

Nu är biljetterna bokade! Den 15 juli åker vi till New York i 4 dagar sedan vidare till Denver och med tåg därifrån till soliga Californien. Helt sjukt! Förstår inte att det är på riktigt.

Imorgon skall här vårstädas, fönsterna skall tvättas och mattorna vädras. Skall bli skoj! Jag gillar faktiskt att städa. På söndag bär det av till IKEA för inköp av möbler till balkongen.

torsdag 29 april 2010

USA-planering och åska




Nu har planeringen satt igång på allvar. Imorgon bokas förhoppningsvis biljetterna! Vi åker den 15 juli. Längtar! Har haft en mycket trevlig kväll med fisksoppa, aioli och bröd. Vaniljglass med hemmagjorda romrussin till efterrätt. Helt plötsligt när vi satt och åt började det åska. Flera stora blixtar och höga dunder. Mysigt!

Bloggar på nya datorn för första gången och det verkar ju gå bra! Nu skall jag sova. Upp tidigt imorgon och göra 4 tårtor som är beställda. Sen är det helg och då skall jag soooova...

Sov gott!

onsdag 28 april 2010

Rosa med vita prickar


Mamma och pappa tittade inom GeKås i Ullared på väg upp till Bohuslän. Där hittade de denna vaxduken som de tyckte passade mig. Förstår inte varför ;O) Jag och Lussebullen åker på vår årliga Ullaredsresa nästa vecka. Längtar! Det finns ingen som är bättre att shoppa med än henne. Fast det beror på vem du frågar. E håller kanske inte riktigt med! Han skulle nog uppskatta om hon var lite sämre att shoppa med, bättre för hushållsbudgeten så...

Ikväll har vi varit och hämtat nya laptopen. Äntligen kan jag börja blogga lite oftare igen! Har känt mig helt handikappad sedan den andra valde att gå i två delar.

Imorgon kommer Emma & Tobias. Vi skall planera sommarens road-trip i Californien. Har lagat fiskgryta ikväll som vi skall bjuda på.

Nu blir det duschen sedan sängen.

Sov gott!

måndag 26 april 2010

Sjön suger


Helgen har varit helt underbar! Varmt och fint väder, ljuvliga Gullholmen, mammsen och pappsen, god mat och härlig avkoppling.

Kul att se att så många vill vara med och tävla. Snart är det dags att dra vinnaren!

Nu skall jag tvätta lite och umgås med mopsen som jag inte sett på hela helgen!

Min helg i bilder!
















torsdag 22 april 2010

Torsdag kväll





Nu har jag storstädat HELA lägenheten. Maken har för vana nuförtiden att lägga in möten, fester och annat på torsdagskvällarna som tyvärr hindrar honom att vara hemma och städa. Jag anar ett mönster...

Har piffat lite i hallen häruppe. Har inte varit riktigt nöjd med hur det har varit. Det blev bättre nu!

Skall packa strax. Imorgon kväll bär det av mot Bohuslän och Gullholmen. Skall möta mamma och pappa i Göteborg. Skall bli sååå härligt!

tisdag 20 april 2010

Dagens middagstips



Jag fick två st Köksalmanack av kusinen. Den ena från 1952 och den andra från 1954. Helt underbara att bläddra och läsa i. Tänkte ge er dagens middagstips: Korvkrona. Håll till godo!

Korvkrona - passar till lunch, passar till supé

1 vackert blomkålshuvud
16 st prinskorvar
4 baconskivor
2 msk riven ost
1 msk skorpmjöl
matolja

Koka blomkålshuvudet i saltat vatten i ca 10 minuter och placera det mitt på ett eldfast fat. Träd upp korvarna på ett tunnt snöre och ställ dem runt blomkålen. Baconskivorna sveps runt korvarna och fästs med tanpetare eller spetsade tändstickor. Pensla korvarna med olja, strö riven ost och skorpmjöl över blomkålshuvudet och lägg på några smörklickar. Sätt in rätten i medelvarm ugn, tills den fått vacker färg!

måndag 19 april 2010

Datorlös


Min laptop har pajat. Skärmen har ramlat av tangentbordet. Deppigt värre! Brukar alltid ha datorn på caféet och den är ett sådant bra sällskap när det är lite att göra. Idag har jag fått överleva utan den. Får se hur resten av veckan går :O(

Är på ett himla dåligt humör ikväll. Skall nog bada efter middagen och sedan gå och lägga mig så att jag är pigg och glad imorgon igen!
Related Posts with Thumbnails