onsdag 16 december 2009

Skåp

När jag och L var i London var vi inne på ett mysigt café som hade ett gammalt skåp längs hela väggen. Det var så snyggt men säkert antikt och jättedyrt. Skulle så gärna vilja ha ett sådant skåp i köket. Tänk att fylla hyllorna med kokböcker, Gerberaporslin och marmeladburkar! Hittade ett liknade skåp på IKEA. Skulle vilja köpa två sådana och sätta bredvid varandra. Visst skulle det vara snyggt!?Får se om det finns pengar när golvet är utbytt och skåpluckorna omlackerade. Drömma måste man ju iallafall få göra!

Det är så fint ute nu. 1 decimeter snö och -3! Julkänslan infinner sig så smått. När vi var små brukade vi fira jularna på landet utanför Växjö hos mina kusiner. Deras farmor kokte alltid en ljuvligt god fudge med russin i. Igår fick jag receptet av min snälla kusin så nu är det dags att prova. Önska mig lycka till!

söndag 13 december 2009

Kvällens middag

I morse ringde klockan 06:50. Ville kolla Luciafirandet på TV! Skulle dricka varm choklad till men mjölken var slut... Efter det sov vi vidare till 10! Promenerade med mopsen bort till idrottsplatsen där vi hämtade en gran som vi fått av Mäklarhuset som sålde vår lägenhet. Hittade en jättefin, lång och gles gran. Nu är den klädd med 100 små lampor och 20 röd- och vitrutiga rosetter. Ljuvligt söt!

Har varit inne i stan och handlat de sista klapparna, doftljus från Yankee Candle (pepparkaksdoft), julkaffe och lite annat smått och gått.

Har precis ätit en underbar middag som maken lagat, pasta med tomat, vitlök och färska blåmusslor. Drack vitt vin till. Det är livet det!


Nu skall jag sätta på en romantisk komedi (eller kanske Twilight ;O) och ta mig an strykhögen.

Kram kram

lördag 12 december 2009

SNÖ

Gick upp kl 6:15 imorse. Två tårtor och en smörgåstårta skulle tillverkas innan det var dags för julbaluns i centrumet. Vi dukade upp ett 50 meter långt bord med duk och ljus och bjöd alla som ville på sillunch. I ett rum bredvid kunde alla barn tillverka sina egna pepparkakshus. Gissa vem som ansvarade för det ;O) 30 barn och 9 kg kristyr, behöver jag säga mer? Det var inte så farligt som det låter. Barnen var glada och stämningen på topp. Måste gå och duscha bara för jag har kristyr överallt...



När jag kom hem sov jag och maken middag på soffan med mopsen ovanpå. När vi vaknade hade det börjat snöa ute. Nu är det alldeles vitt!

Imorgon är det Lucia! Skall sätta klockan för att gå upp och se luciafirandet på TV. Sen skall vi åka in till stan för att shoppa de sista klapparna. Vill inte vara ute i sista sekunden med det.

onsdag 9 december 2009

Utlottning!


Den underbara bloggen Kära Hem har just nu en utlottning av detta ljuvliga kuddfodral. Klicka här för att komma dit!

tisdag 8 december 2009

Vårkänslor



Trots att det var väldigt mycket jul i London så var det samtidigt ljumma vindar och strålande sol. Vi gick förbi denna blombutiken och våren kändes helt plötsligt inte lika avlägsen som den gör när jag tittar ut genom fönstret idag. Men snart vänder det, snart börjar det bli ljusare igen...

måndag 7 december 2009

Julskyltning när den är som bäst!






London kan det här med julskyltning och dekorationer. Överallt fanns det lampor och granar. Så fint! Har shoppat en massa. Skall fotografera det någon dag så att ni får se...

Afternoon-Tea



s

Har haft en underbar helg i London. Shoppat, shoppat och fikat! I fredags var vi på Afternoon-Tea på Brown Hotel. Mycket mysigt En pianist som satt vid en flygel och spelade Christmas-carols och brasan som sprakade i öppna spisen...

onsdag 2 december 2009

London

Nu sticker jag och Lussebullen till London! Har längtat hela hösten och nu är det äntligen dags. Vi åker tidigt i morgonbitti och kommer hem på söndag. Skall fotografera mycket och visa er sedan.


Så här snöigt och fint kommer det att vara ;O)

måndag 30 november 2009

Saffranspannacotta

Om ni tycker om saffran måste ni prova att göra saffranspannacotta. Jag säljer den på caféet och den har en strykande åtgång. Jag toppar den med lingon men om man inte tycker om det kan man bara strunta i att lägga på dem.


12 portioner

9 dl vispgrädde
3 gelatinblad
2 msk vaniljsocker
0,5 g saffran

Lägg gelatinbladen i rikligt med vatten i en skål. Häll i grädde, saffran och vaniljsocker i en gryta och koka upp. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem tills de smält helt. Häll upp i portionsformar. Jag brukar köpa "Glimma" ljuskoppar från IKEA. Dessa tål värme, är billiga och snygga. Brukar till och med ha dem i ugnen! Låt formarna stå i kylskåp i minst 5 timmar tills de stelnat. Lägg på lingon om så önskas.

Lycka till!

söndag 29 november 2009

Lussebullar

Idag har varit en helt underbar dag! Har hunnit med så mycket. Var ute i skogen i förmiddags med mopsen och hämtade hem gran- och lingonris. Har satt granriset i pytsar lite här och där. Lingonriset fick bli tre kransar som skall hänga på dörrar i lägenheten. Visar senare! Har bakat lussebullar och strukit världens största tvätthög. Maken har sorterat skåpet i arbets-/gästrummet. Mycket nöjd med dagen och allt vi åstadkommit! Nu är det bara tre dagar kvar till LONDON!



onsdag 25 november 2009

Sushi och Mc Dreamy




Har varit i Sickla ikväll och shoppat lite. Har burit runt på hur mycket som helst i ösregn. Har nu äntligen kommit hem, varit ute med mopsen och sitter nu och umgås med Mc Dreamy, dricker vin och äter sushi. När jag kom hem låg både nya Drömhem & Trädgård samt Lantliv innanför dörren. Lite som julafton!

Tävling hos Fyra årstider!

Just nu pågår en tävling på den underbara bloggen Fyra årstider - mitt liv på landet. Klicka här för att tävla.

Lycka till!

Kryddhyllan

Jag hatar verkligen kryddhyllan ovanför spisfläkten. Tycker att den är ful och helt onödig. Allt som står på den blir bara skitigt av stekos ändå... Har försökt komma på någon piffig lösning och tror att jag äntligen har kommit på det... Jag tänker köpa en tunn, vit träskiva som är lika stor som kryddhyllan. Den skall fästas med dubbelhäftande tejp om man mot all förmodan skulle vilja ta bort den en dag. På denna vita skiva skall schablonen ovan sitta. Det är ett recept på chokladmousse på franska. Tänkte att det kunde vara passande!

tisdag 24 november 2009

Istället för tomtar

I år har jag bestämt mig för att inte ha en massa tomtar och tjafs framme. Julpyntar med röd- och vitrutiga band, röda och vita kuddar samt denna mattan. Har köpt den från Balders Hage idag. På lördag skall jag och mopsen ut i skogen för att samla grankvistar och lingonris. Det skall vara grönt överallt!

Xmas-pimp my blogg

Nu har jag kollat runt bland bloggar hela dagen och upptäckt att folk julpiffar även i bloggen. Det är ju min första jul som bloggare och jag vill ju inte vara sämre... Så nu har jag julpimpat min blogg. Tjuvstartade med julpyntningen ikväll. E är inte hemma och kan komma med invändningar.

Istället för ljusstake eller stjärna i fönstret har jag köpt en ljusslinga på Granit.


Köpte denna glöggen idag för att flaskan är så snygg!

Adventsljusstaken. Fick siffrorna av mamma och pappa för ett tag sedan. Visst blev det fint? Ville tända ljusen innan jag fotograferade men hejdade mig...



En burk med Gingersnaps på köksön. Piffigt och gott! Nu skall jag dricka varm choklad (mjölk med Marabous 86% choklad) och titta på Desperate Housewives.

Kram

måndag 23 november 2009

Kakburkar

Dessa fina burkar har jag beställt från den underbara webbshoppen Julias Vita Drömmar. Dessa skall stå på caféet. Eller hemma kanske... Skall köpa vita hyacinter idag till köket. De hinner säkert blomma innan jul men då får jag väl byta ut dem. Är det någon som har erfarenhet av julrosor? De säljer dem i blomaffären bredvid och de ser jättefina ut men kostar 225:- och då vill man ju att de blommar ända till jul...

Bilden är lånad från Julias Vita Drömmar.

söndag 22 november 2009

Novemberpromenad vid Hellasgården




Det är möööörkt ute just nu! Grått och trist... Trotsade detta och begav oss till Hellasgården. Det är ett naturreservat i Nacka. Mopsen med såklart...
















Nu skall jag piffa lite i köket! Är inte riktigt nöjd med inredningen på diskbänken. Det står för mycket där... Svårt för jag vill ha allt framme! I eftermiddag skall vi träffa Lussebullen med make för middag och bio. New Moon! E längtar ;O)
Related Posts with Thumbnails