onsdag 13 januari 2010

För 15 år sedan sa det klick!


Idag är det 15 år sedan det sa klick! Vi var båda 15 år, gick i nian och var på disco på fritidsgården i Bromölla. Sedan dess har det varit vi två! Trots att jag bott i USA ett år och att när jag väl kom hem flyttade E till Piteå, för att plugga, så har vi hållit ihop. Vi gifte oss i juni 2007 och på den vägen är det. Älskar dig!

tisdag 12 januari 2010

Gnällig...


Jag har en gnällig dag idag. Är förkyld, fryser och ögonen kliar.. Vill bara hem och lägga mig igen! Längtar till våren och långa ljusa kvällar. Tittar ut genom fönstret på caféet och vill inget annat än att gå ut i solen. Men visst märks det att mornarna och kvällarna är lite ljusare nu. Det går framåt.

Plockade ner skåpluckorna i köket igår. Nu skall de äntligen in för omlackering! Har bakat jordnötskakor med choklad och har nu en banan/chokladpaj i ugnen.

söndag 10 januari 2010

Ordning & reda


Ända sen makens syster med sambo renoverade sitt kök så har vi varit väldigt avundsjuka på deras kryddlåda. De har en hel låda full med kryddburkar i en plasthållare, formad för att kryddburkarna skall ligga lite vinklade uppåt på ett överskådligt sätt. Så fort vi är hemma hos dem öppnar vi lådan och bara suckar av välbehag. Vi tittar då på varandra med en blick som säger När vi renoverar köket en vacker dag, då skall vi minsann också ha en sådan låda...

Var inne på Designtorget igår och hittade en likadan plasthållare. Ryckte åt mig en snabbt som bara den. Det fick bli en bonuspresent till maken. Idag har vi städat bland våra kryddburkar och lagt dem, i bokstavsordning, i sin nya låda. Mycket tillfredsställd!

Söndagsmys




Så här blev det med chokladmoussereceptet över kryddhyllan. Visst blev det fint!? Skåpluckorna skall in för ommålning nästa vecka. Vitt, vitt och vitt!

En påspåse som jag köpte på Cath Kidston i London...

...så även denna handduk (som man inte får torka händerna på :O)


Lugnet efter stormen... Maken är 30 år nu, firad och nöjd! Idag tar vi det lugnt. Skidor både på längden och tvären på TV, mopsen snarkandes i soffan och jag piffar lite. Skön dag! Kanske måste åka och handla lite ikväll men mer skall jag nog inte göra idag.

Med hopp om en regnig sommar...

Skojar bara, men jag kommer att tycka det är roligare med regn denna sommaren än förra. Anledningen är denna ljuvliga regnkappa! Fick presentkort på Noa Noa av mamma och pappa i julklapp. Hade tänkt köpa en ny vinterjacka, men blev förälskad vid första ögonkastet i denna regnkappa så fort jag steg innanför dörren till affären.




Helt onödigt plagg egentligen för jag har ju redan en regnjacka, men jag var tvungen, kan inte förklara. Det var bara så att det skulle bli vi! Jag, en lila regnkappa med rosa prickar och mina ljusrosa gummistövlar, A match made in heaven...

Födelsedagsmiddag


Middagen igår bestod av Jordärtskockssoppa, helstekt entrecote med rödvinssås och rotselleripuré samt en Creme Brûle till efterrätt. Mycket gott!



Husets vin! Underbart gott...



Nu har gästerna åkt. Skall städa upp här lite och kanske sova middag en stund.

lördag 9 januari 2010

30-års fest!


Idag fyller maken 30 år! Hans familj kom upp på ett överraskningsbesök som jag faktiskt lyckats hålla tyst om :O) Firade med amerikansk brunch i morse. Ägg, bacon, frukt, färskpressad juice, pannkakor, sirap och så bubbel såklart! Åkte iväg och lämnade av maken med bror vid Hellasgården för en träningsrunda inför Wasaloppet. Jag och svärföräldrarna åkte till Sickla och shoppade lite. Köpte en underbar sak på Noa Noa som jag skall visa er imorgon. Vill att det skall vara dagsljus när jag fotograferar. Håller på att laga kvällens middag nu. Beställde en entrecote via min leverantör till caféet. Skulle ha en på 2 kg, fick en som vägde 4,7!!! Nu blir det entrecote januari ut...

torsdag 7 januari 2010

Mör kaka



Dessa mördegskakor är verkligen världens enklaste att baka och de blir sååå goda. De smälter i munnen!

Mördegskakor

200 g smör (absolut inte margarin ;O)
1 msk vaniljsocker
1 dl socker
4,5 dl vetemjöl

hallonsylt

Tag ut smöret ett par timmar innan du skall baka. Vispa det rumsvarma smöret tillsammans med socker och vaniljsocker tills du har en fluffig och vit massa. Blanda ner mjölet och knåda tills du fått en deg som håller samman. Rulla degen i små bollar, ca. 3 cm i diameter. Lägg ut på bakplåtspapper. Tryck små hål i varje kaka med hjälp av pekfingret. Fyll hålet med hallonsylt.
Baka av i ugnen ca 15 min på 175 grader.

Låt svalna och njut!

Ut med det gamla och in med det nya

Storstädade lägenheten igår! Nu tror jag alla granbarr är försvunna. Var ute och letade golv. Hittade ett mörkt ekgolv som jag tror vi slår till på. Tog hem prover på det samt ett som var ljusare. Det ljusare försvann nästan i resten av inredningen. Tror att vi måste ha antingen ett vitt eller ett riktigt mörkt för att det skall bli tillräckligt med kontrast.

Denna orkidé fick följa med hem från Bauhaus. Maken höll på att stryka med när han fick reda på vad den kostade (199:-). Han ser blommor som grönsaker och skulle nog helst strunta i dem totalt... Nu har iallafall julblommorna fått lämna plats i köksfönstret för denna skönhet.

onsdag 6 januari 2010

Gröna Anna




För några veckor sedan kom det en kvinna till caféet och undrade om jag var intresserad av att köpa en Gröna Annaservis. Hon ägde en affär i Gamla Stan som hon skulle stänga och hade den över. Fick hela servisen för 400 kr. Vilket fynd!

Kallt och utan varmvatten...




Det är -18 ute och vi har inget varmvatten i vår bostadsrättsförening och jag sitter givetvis med i styrelsen. För att slippa upplopp har jag ringt el-man som kommer och fixar det (förhoppningsvis) samt satt upp lappar i portarna. Hoppas det skall räcka!

Nu skall vi äta gröt och sen bär det av till golvaffären!

Håll er varma!

tisdag 5 januari 2010

Julgransplundring


Nu är julen ute för denna gången! Har tagit fram de rosa och våriga sakerna jag köpte i London samt de jag fick i julklapp och piffat köket. Det blev så vårigt och fräscht! Imorgon skall jag och maken åka och titta på golv. Har gått över från laminat till trä nu. Får se om det är möjligt utan att pantsätta lägenheten ;O)


Denna fina brödlåda fick jag av mamma och pappa i julklapp!



Snart är det dags för mys med tacos och TV men först skall maken ut och åka skidor. Han är lite galen...

lördag 2 januari 2010

Åter till verkligheten!

Lika tidigt som jag vill julpynta i november, lika tidigt vill jag ta ner det i januari. I kväll åker jag, mopsen och maken hem till huvudstaden igen. Morgondagen skall jag börja med att baka på caféet. Disken och kylen gapar tomma och måste fyllas på. Cheesecake, brownie, morotskaka, blåbärspaj, mördegskakor, chokladbollar, havrebollar och så förstås chokladmousse i de fina ljuslyktorna.

När jag inte orkar baka mer skall jag gå hem och ta bort julpyntet, byta ut julmattan i köket mot den rosa och vita från Nyblom & Kollén som jag fick av mamma och pappa i julklapp. Jag skall damma, dammsuga och sätta in färska tulpaner som påminner om att våren faktiskt inte är så långt iväg nu. En bra sak med mig är att jag alltid tycker att jag just för tillfället befinner mig i den bästa av årstiderna. Vid jul tycker jag att det är det bästa som finns men när sen påsken kommer tycker jag nog allt att den är lite bättre :O) Jag försöker leva i nuet och inte längta framåt men ibland är det svårt! Jag tror att man måste längta och drömma framåt för att kunna leva i och uppskatta nuet. Låter det knäppt?

Julen är över och på sitt sätt är det vemodigt men jag ser fram emot vardagen och det liv jag lever då. Man får försöka se till att fylla även den med fest och härligheter!

torsdag 31 december 2009

Focaccia




Nu är brödet bakat till kvällens måltid. Focaccia är ett bröd som är lätt att baka och kan varieras i oändlighet. Man kan peta i lite vad man känner för. Jag brukar byta ut lite av oljan i receptet mot pesto. Ger brödet godare smak och lite roligare färg.

1 långpanna

25 g jäst
4,5 dl ljummet vatten
1 msk socker
1 dl olivolja
750 g vetemjöl Special
2 tsk salt

Lös upp jästen i vattnet, oljan och sockret. Blanda i mjölet och saltet och arbeta till en fin och smidig deg ca. 10 min. Låt jäsa under bakduk i 1,5 timmar. Häll upp degen på en plåt smord med olivolja. Platta ut degen så den fyller hela plåten. Peta i önskade ingredienser tex oliver, soltorkade tomater, fetaost, vitlöksklyftor, rosmarin osv. Toppa med att ringla över olivolja samt havssalt.

Baka av i ugnen på 200 grader ca 20 min eller tills brödet fått fin färg.

Lycka till!

Gott Nytt År!


Då var detta året och decenniet slut! Mycket har hänt under dessa 10 åren. Mina fösta 10 år som vuxen känns det som. Tycker det är skönt att lämna mitt 20-tal efter mig och gå in på 30-talet (jag vet att jag redan fyllt 30, men ändå). Tycker att mina år från 20-30 hat varit ganska jobbiga, väldigt jobbiga stundtals. Man skall plugga till något som man sedan skall ägna sig åt i kanske resten av livet, man skall flytta hemifrån och förväntas vara vuxen och ta ansvar. Jag började 2000-talet med att plugga till och sedan arbeta som sjuksköterska. Ett arbete som bröt ner hela mig och min själ nästintill totalt. Önskar att jag lyssnat mer till mig själv och min inre röst då. Fast vem vet, jag hade kanske inte varit den jag är idag utan den hemska tiden. 



När jag till slut inte orkade längre sa jag upp mig och fick arbete som servitris på en restaurang inne i Stockholm. Detta var räddningen!  Trivdes där men kände efter något år att jag var redo för ytterligare utmaningar. Uppfyllde en livslång dröm och utbildade mig till konditor. Kände för första gången att jag hittat rätt! Fick inget jobb efter utbildningen så jag gick tillbaka till restaurangen och arbetade där när mitt livs möjlighet dök upp. Caféet i centrum, 300 meter hemifrån, var till salu. Ett skitigt, nergånget café med dåligt rykte och minimal dagskassa. Jag köpte det! Föräldrar, make och kompisar hjälpte till att renovera och i maj 2008 slog jag stolt upp portarna till mitt alldeles egna café! 


Fösta året var lite av ett helvete. Osäkerheten, ensamheten i att driva något alldeles själv, det dåliga samvetet till att inte jag bidrog till hushållsekonomin och framför allt all den tid jag la ner på det. Men nu har det gått 1,5 år och jag börjar bli varm i kläderna. Visst kan dagskassorna bli större och det finns fortfarande förbättringar att göra men jag älskar det jag gör! Känner att jag blivit en viktig del av samhället jag bor i och att mitt café bidrar till mångas trivsel.

Jag har gift mig med the love of my life och han är min bästa vän i hela världen. Jag har världens bästa mamma och pappa som alltid finns där när det behövs, en syster som jag älskar och beundras av, vänner och familj som ger mig energi och glädje. Vi har en ny STOR lägenhet där jag får leva ut mina inredningsdrömmar. E skakar lite på huvudet ibland men det mesta tycker han ändå är OK... Livet leker nu och jag hoppas att det är så här det skall vara att vara i 30 års åldern. Jag gillar det!

Tack alla ni som står ut med mina infall, vare sig det gäller inredning, arbete eller annat. Tack till alla er som alltid finns där och som älskar mig för den jag är!

Puss på er!

Gott Nytt År på er alla!

Världens godaste bröd...




...heter Valjegrova. Det är en lite halvmörk limpa som bäst avnjutes med Bromöllacharkens leverpastej och ättiksgurka. Man kanske skulle börja importera det till Stockholm?

Nu skall jag baka bröd och Pavlovan till i kväll!

onsdag 30 december 2009

Tävling



Hos Brafab kan man just nu vinna ett presentkort på 5000 kr. Klicka här för att komma till deras tävling. 

Har tänkt köpa precis sådana möbler, som finns på bilden, till balkongen i sommar. Skulle vilja måla dem i ljusaste rosa eller vitt om maken tycker det blir för mycket med rosa. Jag är villig att kompromissa :O)

Sen tänkte jag ha dessa kuddarna att sitta på...

Bilden är lånad från House of Linnea.

Pavlova


Nyårsdesserten! Tänkte fylla den med lemoncurd i botten, vispad grädde och massor av färsk frukt. Vad tror ni?

Bild lånad från Aftonbladet

Skånsk vinter


Skånsk vinter består oftast av 5 gradig värme, dimma och dis. Gärna lite regn också... Men i jul var det faktiskt snö här nere, sägs det i alla fall. Idag har det varit blå himmel, - 5 grader och strååålande sol. Passade på att gå ut i och föreviga detta. Man vet aldrig när det händer nästa gång ;O) Mopsen springer in och ut och har ett himla göra med att hålla reda på alla fåglar och se till att ingen vågar slå sig ner på en gren eller så.



Vi skall fira nyår hos mina föräldrar i år. E´s familj kommer också! Jag ansvarar självklart för desserten. Tror det blir Pavlova. Känner att det är fräscht och så långt ifrån julmat man kan komma. 

Filmen igår var förresten det sämsta jag sett i hela mitt liv. Det enda som var skoj var att den var inspelad på många av de platser vi cyklade förbi i somras när vi semestrade längs Göta Kanal...

tisdag 29 december 2009

Tävling


Just nu kan du tävla hos Fyra Årstider. Kika in på den underbara bloggen och tävla du med!

Lycka till!

Eld



Jag älskar att elda! Har alltid gjort det. Vet inte riktigt varför. Eldar ute på sommaren och inne i mamma och pappas eldstäder på vintern (försöker få tillstånd av dem att elda i dem på somrarna också men det går de inte med på). Min stora dröm, rent materiellt då, är en kakelugn. Oh, vad jag vill ha en (eller två) sådan! Jag skulle elda hela tiden! Nu har jag ju inte det så jag passar på när jag är hemma hos päronen. Satte just fyr i lilla järnkaminen på ovanvåningen. Stänger spjället lite så att björkdoften sprider sig i huset. Mys!

Skall på bio i kväll, Göta Kanal 3. Antagligen en skitfilm men det är så mysigt att gå på bio och så har Filmpalatset i Bromölla blivit utsedd till Sveriges bästa biograf. Om ni är i närheten så måste ni prova den. 

Har varit inne i Kristianstad idag. Klippte mig och köpte nya strumpor. På vägen hem var vi inom Bromölla Möbelaffär och beställde en hallspegel som jag hittade där igår. Maken gillade den också. Antikvit och underbar! Lyckades få med honom in på en loppis också. Hittade en gammal utdragssäng där. Gick dock inte att övertala maken om denna. Var nog bra när jag tänker efter... Nu skall jag gå och elda lite mer ;O)
Related Posts with Thumbnails