Hoppas Ni alla får en underbar jul! GOD JUL!
torsdag 24 december 2009
Julafton!
Äntligen är den här! Började morgonen med den obligatoriska skinksmörgåsen. Mums! Har lagat den sista maten nu på förmiddagen. Mamma och fixat svampomeletten och hennes underbara ris a la malta! E har varit ute på sin obligatoriska julaftonsspringrunda, pappa har varit ute och promenerat och vi andra tar det lugnt. Snart är det Kalle Anka!



Detta är Hulda! Min systers mops och Göstas flickvän. Hon sitter i mitt knä nu och ser till att allt blir bra. En riktig mysmops!
Hoppas Ni alla får en underbar jul! GOD JUL!
Hoppas Ni alla får en underbar jul! GOD JUL!
tisdag 22 december 2009
Pepparkakor
Jag har många gånger hört talas om pepparkakor från Göteborg som skall vara något alldeles extra. Ringde i november min syster som bor i Göteborg för att be henne köpa med sig en burk till jul. Hon bara skrattade och berättade att man måste beställa dem senast i augusti för att få några. Så idag kom en representant från min hyresvärd, som äger fastigheten som mitt café ligger i, med en julklapp. Hyresvärden är Wallenstam och har sitt säte i just Göteborg. Kan ni gissa vad jag fick? Jo, pepparkakor från Göteborgs Pepparkaksbageri. De är ljuvligt tunna och smakar lite citron. En riktig delikatess!


Mamma står och steker köttbullar, pappa spelar TV-spel och julfriden börjar infinna sig. Jobbar till 15 imorgon, sen skall jag vara ledig till den 4 januari. Härligt!
Mamma står och steker köttbullar, pappa spelar TV-spel och julfriden börjar infinna sig. Jobbar till 15 imorgon, sen skall jag vara ledig till den 4 januari. Härligt!
söndag 20 december 2009
Morgonpromenad
Det har snöat hela natten igen. Jag har nog aldrig sett så mycket snö. Det är alldeles tyst och fridfullt ute. Det enda som hörs är barnen som åker pulka ner för backen vid parkeringen. Har precis varit ute på morgonpromenaden med mopsen. Han gillar snön!
lördag 19 december 2009
Årets gran!
Årets gran är lång och tanig och alldeles underbar! Har pyntat den endast med röd- och vitrutiga rosetter samt lampor såklart. Nu är julstädningen färdig och jag sitter och njuter av Ajaxdoft och rena golv. Tvättmaskinen går på högvarv, mopsen snarkar bredvid mig i soffan och livet är underbart!
Snö & julstädning
Nu är det helg. Snön faller med stora flingor. Det är jättevackert! Skall städa här hela dagen. Imorgon kommer mamma och pappa. Vi skall åka på Skansens julmarknad! Längtar... E är ute och far. Köper julöl och nya skivor att lägga under det gamla slagbordet i vardagsrummet. Slagbordet har en gång stått i Södra Mellby på Österlen hos Mellbybagaren. Min mormors morföräldrar var de som startade bageriet och det lever kvar ännu idag. Försök få tag på deras Kavring. Den är världsbäst! Missa inte reprisen av Leilas Jul kl 16:25!

onsdag 16 december 2009
Skåp
När jag och L var i London var vi inne på ett mysigt café som hade ett gammalt skåp längs hela väggen. Det var så snyggt men säkert antikt och jättedyrt. Skulle så gärna vilja ha ett sådant skåp i köket. Tänk att fylla hyllorna med kokböcker, Gerberaporslin och marmeladburkar! Hittade ett liknade skåp på IKEA. Skulle vilja köpa två sådana och sätta bredvid varandra. Visst skulle det vara snyggt!?
Får se om det finns pengar när golvet är utbytt och skåpluckorna omlackerade. Drömma måste man ju iallafall få göra!
Det är så fint ute nu. 1 decimeter snö och -3! Julkänslan infinner sig så smått. När vi var små brukade vi fira jularna på landet utanför Växjö hos mina kusiner. Deras farmor kokte alltid en ljuvligt god fudge med russin i. Igår fick jag receptet av min snälla kusin så nu är det dags att prova. Önska mig lycka till!
Det är så fint ute nu. 1 decimeter snö och -3! Julkänslan infinner sig så smått. När vi var små brukade vi fira jularna på landet utanför Växjö hos mina kusiner. Deras farmor kokte alltid en ljuvligt god fudge med russin i. Igår fick jag receptet av min snälla kusin så nu är det dags att prova. Önska mig lycka till!
söndag 13 december 2009
Kvällens middag
I morse ringde klockan 06:50. Ville kolla Luciafirandet på TV! Skulle dricka varm choklad till men mjölken var slut... Efter det sov vi vidare till 10! Promenerade med mopsen bort till idrottsplatsen där vi hämtade en gran som vi fått av Mäklarhuset som sålde vår lägenhet. Hittade en jättefin, lång och gles gran. Nu är den klädd med 100 små lampor och 20 röd- och vitrutiga rosetter. Ljuvligt söt!
Har varit inne i stan och handlat de sista klapparna, doftljus från Yankee Candle (pepparkaksdoft), julkaffe och lite annat smått och gått.
Har precis ätit en underbar middag som maken lagat, pasta med tomat, vitlök och färska blåmusslor. Drack vitt vin till. Det är livet det!

Nu skall jag sätta på en romantisk komedi (eller kanske Twilight ;O) och ta mig an strykhögen.
Kram kram
Har varit inne i stan och handlat de sista klapparna, doftljus från Yankee Candle (pepparkaksdoft), julkaffe och lite annat smått och gått.
Har precis ätit en underbar middag som maken lagat, pasta med tomat, vitlök och färska blåmusslor. Drack vitt vin till. Det är livet det!
Nu skall jag sätta på en romantisk komedi (eller kanske Twilight ;O) och ta mig an strykhögen.
Kram kram
lördag 12 december 2009
SNÖ
Gick upp kl 6:15 imorse. Två tårtor och en smörgåstårta skulle tillverkas innan det var dags för julbaluns i centrumet. Vi dukade upp ett 50 meter långt bord med duk och ljus och bjöd alla som ville på sillunch. I ett rum bredvid kunde alla barn tillverka sina egna pepparkakshus. Gissa vem som ansvarade för det ;O) 30 barn och 9 kg kristyr, behöver jag säga mer? Det var inte så farligt som det låter. Barnen var glada och stämningen på topp. Måste gå och duscha bara för jag har kristyr överallt...

När jag kom hem sov jag och maken middag på soffan med mopsen ovanpå. När vi vaknade hade det börjat snöa ute. Nu är det alldeles vitt!
Imorgon är det Lucia! Skall sätta klockan för att gå upp och se luciafirandet på TV. Sen skall vi åka in till stan för att shoppa de sista klapparna. Vill inte vara ute i sista sekunden med det.
När jag kom hem sov jag och maken middag på soffan med mopsen ovanpå. När vi vaknade hade det börjat snöa ute. Nu är det alldeles vitt!
Imorgon är det Lucia! Skall sätta klockan för att gå upp och se luciafirandet på TV. Sen skall vi åka in till stan för att shoppa de sista klapparna. Vill inte vara ute i sista sekunden med det.
onsdag 9 december 2009
Utlottning!
Den underbara bloggen Kära Hem har just nu en utlottning av detta ljuvliga kuddfodral. Klicka här för att komma dit!
tisdag 8 december 2009
Vårkänslor
Trots att det var väldigt mycket jul i London så var det samtidigt ljumma vindar och strålande sol. Vi gick förbi denna blombutiken och våren kändes helt plötsligt inte lika avlägsen som den gör när jag tittar ut genom fönstret idag. Men snart vänder det, snart börjar det bli ljusare igen...
måndag 7 december 2009
Julskyltning när den är som bäst!
London kan det här med julskyltning och dekorationer. Överallt fanns det lampor och granar. Så fint! Har shoppat en massa. Skall fotografera det någon dag så att ni får se...
Afternoon-Tea
s
Har haft en underbar helg i London. Shoppat, shoppat och fikat! I fredags var vi på Afternoon-Tea på Brown Hotel. Mycket mysigt En pianist som satt vid en flygel och spelade Christmas-carols och brasan som sprakade i öppna spisen...
onsdag 2 december 2009
London
Nu sticker jag och Lussebullen till London! Har längtat hela hösten och nu är det äntligen dags. Vi åker tidigt i morgonbitti och kommer hem på söndag. Skall fotografera mycket och visa er sedan.
Så här snöigt och fint kommer det att vara ;O)
måndag 30 november 2009
Saffranspannacotta
Om ni tycker om saffran måste ni prova att göra saffranspannacotta. Jag säljer den på caféet och den har en strykande åtgång. Jag toppar den med lingon men om man inte tycker om det kan man bara strunta i att lägga på dem.

12 portioner
9 dl vispgrädde
3 gelatinblad
2 msk vaniljsocker
0,5 g saffran
Lägg gelatinbladen i rikligt med vatten i en skål. Häll i grädde, saffran och vaniljsocker i en gryta och koka upp. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem tills de smält helt. Häll upp i portionsformar. Jag brukar köpa "Glimma" ljuskoppar från IKEA. Dessa tål värme, är billiga och snygga. Brukar till och med ha dem i ugnen! Låt formarna stå i kylskåp i minst 5 timmar tills de stelnat. Lägg på lingon om så önskas.
Lycka till!
12 portioner
9 dl vispgrädde
3 gelatinblad
2 msk vaniljsocker
0,5 g saffran
Lägg gelatinbladen i rikligt med vatten i en skål. Häll i grädde, saffran och vaniljsocker i en gryta och koka upp. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem tills de smält helt. Häll upp i portionsformar. Jag brukar köpa "Glimma" ljuskoppar från IKEA. Dessa tål värme, är billiga och snygga. Brukar till och med ha dem i ugnen! Låt formarna stå i kylskåp i minst 5 timmar tills de stelnat. Lägg på lingon om så önskas.
Lycka till!
söndag 29 november 2009
Lussebullar
Idag har varit en helt underbar dag! Har hunnit med så mycket. Var ute i skogen i förmiddags med mopsen och hämtade hem gran- och lingonris. Har satt granriset i pytsar lite här och där. Lingonriset fick bli tre kransar som skall hänga på dörrar i lägenheten. Visar senare! Har bakat lussebullar och strukit världens största tvätthög. Maken har sorterat skåpet i arbets-/gästrummet. Mycket nöjd med dagen och allt vi åstadkommit! Nu är det bara tre dagar kvar till LONDON!


onsdag 25 november 2009
Sushi och Mc Dreamy
Har varit i Sickla ikväll och shoppat lite. Har burit runt på hur mycket som helst i ösregn. Har nu äntligen kommit hem, varit ute med mopsen och sitter nu och umgås med Mc Dreamy, dricker vin och äter sushi. När jag kom hem låg både nya Drömhem & Trädgård samt Lantliv innanför dörren. Lite som julafton!
Tävling hos Fyra årstider!
Lycka till!
Kryddhyllan
tisdag 24 november 2009
Istället för tomtar
Xmas-pimp my blogg
Nu har jag kollat runt bland bloggar hela dagen och upptäckt att folk julpiffar även i bloggen. Det är ju min första jul som bloggare och jag vill ju inte vara sämre... Så nu har jag julpimpat min blogg. Tjuvstartade med julpyntningen ikväll. E är inte hemma och kan komma med invändningar.
Istället för ljusstake eller stjärna i fönstret har jag köpt en ljusslinga på Granit.

Köpte denna glöggen idag för att flaskan är så snygg!
Adventsljusstaken. Fick siffrorna av mamma och pappa för ett tag sedan. Visst blev det fint? Ville tända ljusen innan jag fotograferade men hejdade mig...


En burk med Gingersnaps på köksön. Piffigt och gott! Nu skall jag dricka varm choklad (mjölk med Marabous 86% choklad) och titta på Desperate Housewives.
Kram
Kram
måndag 23 november 2009
Kakburkar
Dessa fina burkar har jag beställt från den underbara webbshoppen Julias Vita Drömmar. Dessa skall stå på caféet. Eller hemma kanske... Skall köpa vita hyacinter idag till köket. De hinner säkert blomma innan jul men då får jag väl byta ut dem. Är det någon som har erfarenhet av julrosor? De säljer dem i blomaffären bredvid och de ser jättefina ut men kostar 225:- och då vill man ju att de blommar ända till jul...
Bilden är lånad från Julias Vita Drömmar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)







