onsdag 9 september 2009

Hallen

Hallen är färdig! Har målat hatthyllan som var brun innan. Snyggare vit tycker jag. Hoppas man inte tröttnar på allt vitt! Det skulle bli jobbigt.




Ljusslingan har vi tänd dygnet runt. Lite mysigt tycker jag om man måste gå upp mitt i natten och så tror jag att Gösta gillar när det inte är helt mörkt...


Nu skall jag titta på Bachelorette. Jo, det skall jag! Skäms lite för att medge det men jag tycker att det är bra.

tisdag 8 september 2009

Höst på balkongen

Idag kände jag att det var dags att ta in grillen och utemöblerna från balkongen. Hösten är här! Det känns på den höga och kyliga luften. Mysigt! Alla årstider har ju sin charm och när de väl kommer så uppskattar jag dem alla. Även om det alltid är vemodigt när sommaren är slut!


Jag har fobi för paddor. Ser jag en så rusar jag iväg och börjar oftast gråta. Denna i gjutjärn fick jag av mamma i somras. Som terapi...


Vi har haft detta gamla bordet inomhus innan, men det har blivit lite skevt och skruttet så jag tyckte att det passade på balkongen istället. Har satt ut en gammal korgstol där också. Har en romantiserad bild av att jag skall sitta där någon vacker höstdag, dricka en kopp thé och läsa en bok. Får se hur det blir med den saken. Jag tycker om att ha ett levande ljus tänt på balkongen under de mörka månaderna. Brukar köpa 5-dygns gravljus. Räcker länge och är billiga! Det fina betongfatet har mamma gjutit. Det har en form av ett stort rabarberblad!


Köpte blommorna hos blomsterhandlaren som ligger nästan vägg i vägg med caféet. Får alltid rabatt där! Fick dessa två underbart söta prydnadspumpor på köpet. Visst har de en underbar färg?!

Nu skall jag bära upp utemöblerna på vinden. Sov gott alla!

måndag 7 september 2009

Gamla skatter


Dessa två fina burkar fick jag av en kvinna igår som var en av utställarna på Konstrundan. Hon hade haft dem på sin vind i många år och aldrig haft hjärta att slänga dem. När hon såg caféet tyckte hon att de skulle passa in här. Då kunde hon gå förbi då och då och titta på dem. Jag blev så glad och nu pryder de hyllan på väggen!


Min mormors bror bodde i en gammal Skånelänga med jordtrampat golv på Österlen. När han gick bort för en del år sedan var vi där och tömde hans bohag. Han var en riktig samlare och hade lådvis med gamla dagstidningar och annat skoj. I ladan hittade vi denna Cloettaskylt. Visst är den fin?! Lagom nött! Precis som jag vill ha det! Den har hängt hemma i köket länge men jag tyckte att den passade bättre på caféet.

Vi var på IKEA igår. Köpte tyg till draperiet som skall skymma vår platsbyggda garderob i sovrummet. Var på Bauhaus för ett par veckor sedan och köpte en stålvajer med upphängningsanordning. De försäkrade dyrt och heligt att den skulle orka hålla upp hela draperiet (ca 4 m) utan att det skulle hänga ner i miten. Vi höll på i flera timmar... och visst hängde det ner i mitten! Vi var nära ett sammanbrott (detta var efter diverse problem med gipsväggar och expanders också...) när E klargjorde att han skulle gå ner och laga mat istället, klockar var nu ca 22. Han var så upprörd att han behövde tänka på något annat så han gick ner och lagade maten som vi skall äta ikväll!

Efter mycket om och men satte vi upp krokar i taket på lagom avstånd från varandra. Dessa hjälper till att hålla draperiet rakt och snyggt. Efter lite piff och pyff är nu sovrummet underbart fint. Det blev verkligen jättesnyggt! Otroligt att allt skall krångla så mycket bara...

söndag 6 september 2009

Söndagsfrukost





Maken har varit uppe kl 7 och tvättat i tvättstugan. Varför framgår inte riktigt! Jag hade i och för sig bokat fel och råkat sätta bokningskolven på 7 en söndagsmorgon men den går ju att flytta. Men icke! Han skulle tvätta. Även om jag inte har dåligt samvete för att jag låg kvar (han kunde ju faktiskt boka om till eftermiddagen) så tänkte jag att det skulle vara en bra idé att tacka honom med pannkakor till frukost. Receptet tog jag ur Leilas kokbok Guldkant på vardagen. Till det blev det varm chokladmjölk med kardemumma (inget socker tillsatt).

Skall strax iväg och jobba igen! Om allt går som det skall kommer jag att blogga om min Red Velvet-cake ikväll. Första gången jag gör den och vet inte riktigt om jag kommer att lyckas. Håll tummarna! Glömde berätta om min Banan-chokladpaj som jag bakade igår. E provsmakede den och gav den båda tummarna upp. Skall bjuda på den i helgen när E:s syskon och en respektive kommer på besök!

Imorse åkte mamma och pappa på en 10 dagars resa till Irland! Hoppas de får det fint!

lördag 5 september 2009

Dagen skörd!

Titta vad vi hittade i skogen idag...


Skojar bara! Vi har var varit moderna storstadsmänniskor och varit på Willys och handlat. Nu är julens svampomelett räddad! Har rensat, förvällt och fruset in den! Svampomelett gjord på kantareller är ett måste på julbordet. Fråga min lillasyster! Hon skrapar av svampstuvningen från omeletten och äter bara den...Hon förnekar det lika mycket varje jul men vi andra vet hur det ligger till...

Nu skall jag laga middag. Blir en riktig 80-tals klassiker... Flygande Jakob!

Vad arbetar jag med?

Mitt yrkesval är nog inte en slump! Om man tittar runt i lägenheten kan man nog gissa sig till det... Jag köper ofta bilder på kakor och tårtor samt ljusstakar och annat som man behöver ;O)

Denna söta Princesstårta fick jag av min moster. Hittade den i en butik i Karlshamn dit hon sedan gick tillbaka och köpte den! Brukar ha karameller i den.


Dessa två oemotståndliga Cupcakes hittade jag i någon internetshop. Var tvungen att köpe dem såklart!



Dessa två tavlor köpte jag på Drömhuset för en del år sedan. De var hutlöst dyra till en början men så helt plötsligt var det REA. Underbart! Hänger i köket.


Ännu en Princesstårta. Denna är köpt på Malmstens (eller vad nu affären heter) på Strandvägen i Stockholm. Handdrejad av Anna-Lena Dancy. Den kallas för "Kalasgömma" och det är ju precis vad den är.

Nu skall jag gå bort och jobba! Konstrunda här hela helgen så jag har lovat Kulturföreningen att ha öppet. Nästa helg skall jag iallafall vara ledig...

Kram på er!

tisdag 1 september 2009

London

Nu är London bokat! Jag och Lussebullen reser tidigt på morgonen den 3 december och kommer hem sent den 6:e. Vi har bokat hotell nära Notting Hill och de mysiga shoppinggatorna där. Vi satt och planerade shoppingen lite. Man måste ju göra det bästa av tiden!


Denna väska vill jag ha. Den är från Cath Kidston. Det finns flera butiker i London och någon av dem kommer garanterat få besök av oss.


När E och jag var i London över min 30 årsdag så var vi på Portobello Road och hittade The Hummingbird Bakery. Ett amerikanskt bageri mitt i det engelska Notting Hill. Det var helt underbart! Eftersom att Lussebullen är lika galen i sött som jag så blir det nog ett besök hit. Jag menar, det borde ju räknas som studiebesök för min del och det måste ju vara OK?


Sen skall vi gå på Harrods julavdelning och köpa grisigt mycket julpynt! Givetvis kommer det att snöa utanför och vi kommer att pulsa fram i snön och dricka varm choklad.... Myspys!

tisdag 25 augusti 2009

Myskväll

Mopsen är rastad, räkningarna betalda, diskmaskinen tömd och fylld igen och kvällen är fortfarande ung. Maken är och springer ett lopp (25 varv på en löparbana !!!) så det är jag och Gösta ikväll. Nu skall vi dricka te, bada fotbad och titta på "En ung Jane Austen". Underbar film som jag givetvis sett innan...



Rabarber- och gräddte är min favorit näst efter Södermalmsblandningen. Den är riktigt god! Visste ni att den kom till av misstag?


Så här glad är Gösta över att få dricka te och titta på romantisk film! Imorgon kommer Lussebullen (E kallar henne det. Inte för att hon ser ut som en bulle men det är lite sött så jag fortsätter) på Evening-Tea. Vi skall boka Londonresan! Den 3 december bär det av!

söndag 23 augusti 2009

Skogspromenad







Idag har vi varit på skogspromenad med mopsen. Vi släpper honom lös och han sniffar runt som aldrig förr. Underbart väder! Det känns i luften att hösten är på väg. Sorgligt att sommaren är över men hösten har ju sin charm också...



Titta här pappa!!! E hittade lite kantareller! Kanske får åka ut någon helg för att leta mer aktivt. Dessa stod ju precis vid stigen och då borde det ju finnas mycket mer inne i skogen. Nu skall vi åka och köpa sladd. Taklampan i köket skall upp! Känner att den här flytten aldrig kommer att bli riktigt färdig...

lördag 22 augusti 2009

Renovering av byrån


Håller just nu på att måla den gul/orange byrån som jag köpte på loppis för ett par år sedan. De guldfärgade beslagen har jag nu brutit bort och tänkte ersätta dem med denna knopp. Har beställt 8 st från Country By Mail. Min favorit nätshopping!

Koppar



Igår fick vi två underbara koppar av Lussebullen med make. De var här på middag och hade dem med sig. Helt otroligt söta! Blev så glad!

Middagen var trevlig och jag och L planerade lite för vår julshoppingresa till London. Vi skall boka i veckan! Jippie! Vi skall gå runt i London i mysiga mössor, det skall snöa och vi skall dricka Christmas-latte. Shoppa julpynt på Harrods och goda teer på Wittards. Längtar...

torsdag 20 augusti 2009

Köksbänken

I väntan på att vi får råd att byta ut köksbänken och kaklet så måste man ju försöka piffa så gott det går.

Imorgon kommer kompisar till oss på middag. Jag tänker inte avslöja vad det blir till efterrätt men jag kan säga så mycket som att den innehåller maränger.


Burken i bakgrunden är den jag köpte i Båstad. I denna bor makens flingor.

Nu skall jag förbereda middagen som vi skall äta imorgon. Blir grillat a lá USA och Leila! Hoppas det inte regnar...

söndag 16 augusti 2009

TV-rum


Så här såg det ut före...


Vi har inrett rummet på bottenvåningen som TV-rum. Skönt att ha TV:n i ett rum för sig (speciellt i Friidrotts-VM-tider). I framtiden kan jag ligga här och titta på mina romantiska komedier medan E lagar middag.




På väggarna har vi hängt foto på familj och släkt. Blev nästan som ett släktträd.




På soffbordet har jag målat en schablon. Vet inte vad det står men det skall vara något poetiskt på franska.

Har målat trappan hela dagen. Vilket slit! Köpte golvlister igår till hallen på övervåningen, men det visar sig att man inte kan spika fast lister i gipsvägg. Nu måste vi åka och köpa plugg istället. Eller skall vi limma..?
Related Posts with Thumbnails