söndag 26 juli 2009

Göta Kanal


Har precis kommit hem ifrån fyra underbara dagar längs Göta Kanal på cykel. Har varit där med maken och hans familj. Vädret har varit helt OK. Kunde absolut varit värre! Vi har cyklat, cyklat, cyklat, turistat, ätit gott och umgåtts.



De gamla husen vid slussarna är helt fantastiska! Tänk att äga ett sådant...


En glad dansk i en sluss...

måndag 20 juli 2009

Kivik & Simrishamn

Har äntligen semester och spenderar den hemma hos föräldrarna i Skåne. Idag har vi varit på ljuvliga Österlen. Vi började med lunch i Kivik. Rökt makrill, rökta räkor, aioli och ost (GI) på piren i Kiviks hamn. Underbart!


Buhres Fisk i Kivik. Fisk och delikatesser i massor. Sill i all världens olika inläggningar, nybakad kavring, ostar och ekologiska, närodlade grönsaker.... Kan det bli bättre?



Stranden i Kivik. Inte så varmt i vattnet men vackert att titta på. Missade årets händelse i Kivik - Kiviks marknad. Om man inte har varit på den så har man aldrig varit på en marknad.


På en innergård i Simrishamns stadskärna hittade vi denna lilla blomaffär/café. Fullt med lavendel av olika slag. Det doftade ljuvligt.




Nu åker vi norrut i ett par dagar. Skall cykla Göta Kanal, eller delar av den iallafall, med maken och hans familj. Håll tummarna för att det blir fint väder!

tisdag 7 juli 2009

Hummingbird Bakery


I London närmare bestämt i Notting Hill finns ett underbart litet bageri som heter Hummingbird Bakery. Det är ett amerikanskt bageri fullt av amerikanska specialiteter såsom cupcakes, pajer och cookies.


Var självklart tvungen att köpa deras bakbok. E undrade om det inte räckte med de dryga 30 jag redan har. Självklart gjorde det inte det....


Tänkte dela med mig ett av mina favoritrecept ur boken. Supergoda och dessutom väldigt lätta att göra.

Peanutbutter cookies
ca 20 st

225 g smör
200 g socker
200 g muscovadosocker

2 ägg
1 tsk vaniljsocker
240 g jordnötssmör krokant
340 g vetemjöl
2,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
75 g hackad mörk choklad

Ugnstemperatur 170 grader

Smöret skall vara rumstempererat. Vispa smör och socker fluffigt. Ca. 5 min. Vispa i ägg och resten av ingredienserna. Rulla till två rullar och lägg i bakplåtspapper. Lägg in rullarna i kylen i ett par timmar. Skär rullarna i centimetertjocka skivor. Lägg på plåt med papper och grädda i ca. 10 min. Kakorna skall vara lite mjuka i mitten när man tar ut dem.

Lycka till!

Café

Konditorkylen idag. Småkakor som chokladbollar, dammsugare och havrebollar ligger i stora muggar ifrån Gerbera som jag köpt på Casual Living.



Marmelad från Walmas Döttrar i Eskilstuna.



Marshmallows är jättegoda på varm choklad eller i godis av olika slag. Ibland bakar jag in dem i småkakor också. Mums!

Midsommar


Midsommarfirande mitt bland färg, klister och tapetseringsbord. Men gott var det iallafall!




Maken tycker inte om sill. Han får rökt lax istället...



Fick en ny kamera av E när jag fyllde 30 år. Visst blir det fina bilder?!

Renovering

Lite renoveringsbilder. Man måste ju visa före- och efterbilder..


Det var längesedan, jag vet! Men titta på bilderna så förstår ni varför... Nu har vår flytt/renovering pågått i 6 veckor. Vi tyckte att det skulle bli skönt att bara flytta 50 meter utan flyttbil och allt. Det var det inte... Istället för att få allt överflyttat på en och samma gång har vi (läs: mestadels maken) sprungit fram och tillbaka som tokar med en lampa här och en tavla där... Nästa gång skall vi ha flyttbil!



Mina föräldrar var uppe i början av juni och flyttade en del möbler och annat. Vid midsommar kom svärföräldrarna upp och tapetserade, målade tak, målade lister, drog ner vävtapet (!) i ett helt rum, spacklade och var helt fantastiska! Utan dem hade jag suttit i en tvångströja på en anstalt någonstans. Dessutom hade jag och maken nog varit skilda (vi är inte så bra på att hålla sams vid tapetsering, ihopsättande av IKEA-möbler och annat tålamodskrävande). Som sagt: Mycket glad och tacksam åt att svärföräldrarna var här och räddade mitt liv och äktenskap.

Rummet ovanför är nu helt vitt och skall bli musikstudio (enl. maken) och gästrum (enl. mig).


Trappan är numera vit. Skall målas ett par grr till under makens första semestervecka.

I vardagsrummet/köket sitter nu en vit tapet med blå stjärnor på. Lite gammaldags och passar bra in bland möblerna. Skall visa bilder när allt är färdigt!


Matsalsdelen av vardagsrummet. Här skall vi få plats med stora middagar, julfirande och annat skoj. Den gul/orange byrån är inköpt på loppis hemma i Skåne och skall bli vit så småningom!



Mopsen hjälper alltid till och skall alltid sitta mitt i. Pälsen är numera vitfläckig och full med tapetklister.


Hallen på andra våningen. Här sitter numera en vit medaljongtapet. Det fina skåpet har jag fått av min söta moster och inhyser numera alla dukar, sängkläder och handdukar. Älskar det!


Vårt sovrum ligger däruppe, bredvid gästrummet. Det var ljusblått ifrån början men är numera...

...vitt!

onsdag 27 maj 2009

Nu blir jag vuxen... kanske?





På söndag fyller jag 30 år. Skall faktiskt bli kul. Jag känner mig redo... För att fira detta skall jag och maken åka till London över helgen. Imorgon blir det middag på en av Gordon Ramseys restauranger. Vilken vet jag inte... På lördag blir det favorit i repris: Dirty Dancing on stage. Såg den i höstas. Blev så kär i den att jag bara är tvungen att se den igen.

Vi kommer bo på ett jättemysigt hotell i Notting Hill. Hittade det i Lantliv för längesedan.

Nu skall vi sova innan det bär av till flygplatsen.Vi hörs!

torsdag 21 maj 2009

SÅLD!

Äntligen är lägenheten såld! Med lite vemod dock... Vi har ju trots allt bott här i 7 år och vi älskar lägenheten. Känns dock som att det är dags med lite fler kvadrat och framför allt fler garderober. Jag tror det är bristen på förvaringsutrymme i vår nuvarande lägenhet som fick maken att gå med på att flytta. Den 3 juni flyttar vi in! Har adressändrat, anmält flytt av telefon bredband och el. Vi kommer dock ha kvar vår lägenhet till den 29 juni vilket är bra. Då hinner vi måla alla rum, vita såklart, samt tapetsera om köket/vardagsrummet. Mycket jobb framöver men jag vet att det kommer att bli sååå fint och det ger mig kraft.

Mina söta föräldrar ringde precis ifrån en loppis hemma i Skåne. Jag har länge önskat mig en gammal soppterrin. De hade hittat inte mindre än två stycken och köpt dem för 20 kr/st! Jag är så glad!



Idag har jag beställt nya boken från systrarna Eisenman. Jag bakar mycket ur deras böcker på mitt café. Jag tycker de har roliga och annorlunda recept. Lite som Leila men mer amerikanskt. Det är kul att blanda lite.

Ikväll skall maken laga middag och vi skall dricka champagne till för att fira försäljning och köp av lägenhet. Han har även efter mycket påtryckning gått med på att se Dirty Dancing (vi skall gå på Dirty Dancing-musikalen nästa vecka i London och då måste man ju ha sett filmen för att förstå varför alla tystnar när Johnny kommer in och säger "Nobody puts Baby in a corner...").

Trevlig Helg!

måndag 18 maj 2009

Mårbacka





Mårbackan är ett måste i mitt hem under sommarhalvåret. Första sommaren vi spenderade i Rönnäng på Tjörn så hade kvinnan vi bodde hos fönsterna fulla med Mårbacka pelargoner. Deras ljusrosa blommor är ljuvliga och gör mig lycklig! För första gången har jag inte glömt att vattna blommorna under vintern och alla 8 plantorna har överlevt och frodas som aldrig förr!

Helgen som gick...


Vi har varit i Göteborg i helgen. Halva släkten brukar springa Göteborgsvarvet och i år var inget undantag. Maken har tränat inför detta i ett halvår och verkligen gått in för att nå toppform till den 16 maj och Göteborgsvarvet. Han har gått in för det så till den milda grad att han sovit på soffan ett par nätter då jag känt minsta tillstymelse till förkylning. Så vaknade han i fredags med halsont och snuva... Typiskt!

Medan de andra värmde upp och peppade inför loppet valde jag och lillasyster att spendera förmiddagen under en nyutslagen bok. Löpning är inget för mig...

tisdag 5 maj 2009

Odd Molly


När jag var i mina tidiga tonår hittade jag en stickad kofta på Kappahl i Kristianstad. Jag blev förälskad i den och var helt övertygad om att om jag fick den så skulle den förändra hela mitt liv. Jag skulle köpa den och leva lycklig i resten av mitt liv! Eftersom jag har världens bästa föräldrar (kanske orkade de inte med mitt bönande och tjatande) så fick jag koftan efter någon vecka. Jag var så lycklig och tyckte att jag var jättesnygg. Så här i efterhand kan jag erkänna att den inte förändrade mitt liv, förutom att jag var överlycklig för den hela hösten. Inte var den speciellt snygg heller om man tänker efter...


Nu har det hänt igen! Jag är KÄR i en kofta!!! Köpte en mörklila Odd Mollykofta förra sommaren och var väldigt nöjd med denna. Inte kär men nöjd... Tills jag såg en kvinna på Pressbyrån vid Slussen med en GRISROSA!!! Jag fick tvinga mig själv att inte gå fram och klappa på henne. Den var sååå fin och jag var förälskad igen! Kände att jag måste ha en sådan och att hela mitt liv kommer att förändras om jag bara får den....

Har förhandlat med maken (den kostar 2100:-) och kommit fram till att om jag säljer den lila på Tradera för minst 1000:- så är det bara att köra. Imorse när jag kollade auktionen låg senaste budet på 1001:-...

söndag 3 maj 2009

Gullholmen



Har ni varit på Gullholmen någon gång? Det är en liten ö väster om Orust i Bohuslän. Min stora dröm är en sommarstuga med havsutsikt på en klippa vid havet. Där skall jag sitta stormiga höstkvällar på min veranda och dricka varm choklad (eller chokladmjölk som vi kallar det hemma i Skåne) och se vågorna slå över klipphällarna. Jag måste bara bli rik först!


Vi köpte vår första mops på Orust och ända sedan dess har vi spenderat en vecka eller så på Tjörn eller Orust under somrarna. Om du inte har varit här så tycker jag att du skall åka hit! Finns inget mer avkopplande eller underbart! Mitt semesterparadis!

onsdag 22 april 2009

Kan det bli mer perfekt?


Hittade det här smycket i Leilas nya tidning. Tyckte att det passar mig perfekt. En kanelbulle med pärlsocker att ha runt halsen! Köpte det såklart...

Den kommer ifrån AÖ Silver.

tisdag 21 april 2009

Grisrosa

Dessa vill jag plaska runt i i sommar. Visst är de ljuvliga?! Lite dyra kanske men hur ofta köper man gummistövlar? Tror jag skall önska mig dem i födelsedagspresent....

Skånsk äpplakaga

Jag vet inte om denna äppelkaka egentligen kallas för skånsk men vi har alltid gjort det så jag fortsätter envist. Den är verkligen jättelätt att göra och går inte att misslyckas med. Den blir dessutom ljuvligt god! Den skall ätas nygräddad med vaniljsås eller glass.

1 lagom stor form
175 grader

8 röda äpplen
1 msk kanel
2 msk vaniljsocker
50 g smör
4 dl ströbröd
3 dl vatten

Skala och dela äpplena i bitar. Lägg ner i formen. Häll över kanel och vaniljsocker. Blanda runt. Häll över ströbrödet. Skiva över smöret och häll till sist över vattnet. Man kan behöva tillsätta lite vatten efterhand beroende på hur saftiga äpplena var ifrån början. Grädda i ugnen tills äpplena fått färg och det har börjat bubbla lite runt om.

Lycka till!

Har förresten bakat en himmelsk chokladkaka med hasselnötter och päronlikör. Helt utan socker dessutom! Bloggar om den senare för den måste ni prova!

Kram

fredag 17 april 2009

Smaksätt vardagen...

Ibland kan det vara kul med lite annorlunda smaker på tex glassen eller grädden till pannkakorna. De här två smaksättarna använder jag ofta. Den ena smakar ros och den andra lavendel. Ganska starka i smaken så man behöver bara en liten droppe.


Ett tips är att droppa i ett par droppar när man gör chokladtryffel. Blir jättegott!
Related Posts with Thumbnails