torsdag 13 december 2012

Dagen efter och lucia


Tog största delen av gårdagskvällen och en stund in på natten men nu är pralinerna packade och levererade. Vilket jobb alltså!

Har inte sett någon lucia ännu. Hoppas på en ikväll! Har bakat en massa lussebullar och pikerat pepparkakor med röd, vit och grön kristyr. 

Imorgon är jag ledig!!! Har haft läckage i taket i snart fyra år på caféet. Nu är det åtgärdat och väggar och tak måste rivas för att fuktsanera. Detta skall ske i morgon. Hoppas de är färdiga på måndag iallafall...  Som tur i oturen får jag en ledig dag. En ledig fredag! Planerar lunch med maken (om han har tid med mig), en tur till Pärlans och kanske, kanske en eftermiddagsbio. Ser fram emot morgondagen!

onsdag 12 december 2012

Drygt en vecka kvar


På fredag om en vecka sitter jag på ett SJ-tåg (om vädergudarna är på bra humör det vill säga...) i första klass (billigaste biljetten :O) med en räksmörgås (ja, det är jag värd) på ett tåg hem emot Skåne, familjen och JUL. Jisses vad jag längtar! Olles första jul, snö, mammas underbara julmat och inte minst en massa sovmornar. Har lovat Lotta att gå upp och ta Olle några mornar så att hon också får sova lite men det är bara mysigt. Nyvaken Olle i pyjamas är mys på högsta nivån. Som vuxen har man för längesedan insett att det inte är julklapparna som är de viktigaste utan allt mys med familjen runt omkring. Tror dessutom att det kan bli en sommarsemesterbokning i mellandagarna. Återkommer till det...

Nu skall jag slänga in lussebullarna i ugnen, jobba en dag och sedan gå hem och packa 60 st pralinkartonger...

tisdag 11 december 2012

Praliner, praliner, praliner....


Eriks företag har beställt 60 st pralinaskar av mig att ge till sina kunder. Det innebär 740 st handgjorda praliner. Gjorde fyllningen igår och fyllde dem. Idag skall de rullas i choklad. Dessutom skall 60 st lådor och 60 st lock vikas :O) Har ju inga problem med hur jag skall fylla kvällarna iallafall...

Skall iväg och klippa mig efter jobbet. Bra, för jag har fem kg hår på huvudet som måste bort ;O) Har bakat en massa pepparkakor idag tills lucia. I morgon skall det glasyr på dem. Luktar ljuvligt här nu!

söndag 9 december 2012

Skansens Julmarknad







Den fina kak-stämpeln fick jag av fina kusin Anna! Skall inviga den i veckan.

Morgonen började med sovmorgon. Lovely! Frukost i lugn och ro. Lite dammsugning och tvätt innan vi åkte in till stan och Skansen. Deras julmarknad är den allra, allra bästa. Köpte lite pepparkakor (i en rosa plåtburk ;O), bröd och ullinlägg till Eriks skor. Han fryser om fötterna stackarn...

Nu har vi druckit glögg och ätit den goda bullen vi köpte på Skansen. Erik badar och jag griljerar en skinka. Skall sälja skinksmörgåsar på caféet!

Glad Andra Advent!

torsdag 29 november 2012

Snö, snö, snö!



Nu är det alldeles vitt i Stockholm! Så vackert och fridfullt. Julkänslorna svallar på riktigt nu. Skall pynta centrum och caféet imorgon. Hemmet får vänta tills på söndag. Åker till Kalmar i morgon och spenderar helgen där. Olle-mys hela helgen! Skall hinna med en julmarknad och pepparkaksbak också och så skall jag väl umgås lite med resten av familjen också ;O)

Regnar/snöar in på caféet igen men denna gången har jag blivit riktigt arg och as we speak är det fyra män uppe på taket för att försöka hitta felet. Det ni! Synd att man alltid måste bli arg för att det skall hända något bara.

torsdag 22 november 2012

Årets hittills mörkaste dag?

 Har fuskat och satt in lite hyacinter :O)


Det kan mycket väl vara årets mörkaste dag idag! Alldeles grått! Försöker pigga upp mig med thé och lite bakande. Lussebullarna igår blev jättegoda. Fikade med dem, pepparkakor och lite glögg till Tomten är far till alla barnen :O)

Ikväll måste jag nog sätta mig med papper och kvitton. Inte kul men det måste ju tyvärr göras... Erik är inte hemma och då känns det lika bra att passa på.

Imorgon får vi skånebesök igen. Eriks syster med man kommer upp en sväng. Blir julmarknad på Taxinge Slott på söndag och sedan en sväng till IKEA (men det vet inte Erik om ännu). Myshelg!

onsdag 21 november 2012

Baka lussebullar

Covent Garden för ett par veckor sedan

Idag tänker jag minsann baka lussebullar! Har gjort en julspellista på Spotify som skall avnjutas under tiden. Lite julmust också kanske...

Har beställt en liten julgran till caféet och börjat planera årets julpynt så smått. Det är ju äntligen snart dags :O)

tisdag 20 november 2012

Urban Deli



Ikväll skall jag äntligen träffa Louise! Det var v ä l d i g t längesedan! Vi skall försöka få plats på Urban Deli på Nytorget på Söder. Jättemysigt ställe med en massa god mat! Mycket folk brukar det vara...

Nya espressomaskinen har kommit idag. Den är väldigt snygg och brygger gott kaffe! Kanske är värd sina pengar ändå?!

Idag är det visst årets tråkigaste dag. Tisdag innan löning i november! Man får göra sitt bästa för att piffa till dagen. Till exempel äta middag med en vän på mysiga söder :O)

måndag 19 november 2012

Ny espressomaskin


Så var den nya espressomaskinen beställd och kommer att levereras imorgon bitti redan. Skönt att slippa den gamla gnälliga. Får försöka förneka att den var skitdyr...

Väldigt lugn dag idag. Har bakat lite, beställt julchokladstrutar från Åre och småpysslat lite. Skall städa lite där nya kaffemaskinen skall stå tänkte jag. Powerwalk med Anna ikväll, annars inga planer. Sitter och längtar tillbaka till Thailand lite. Nästa jul kanske?! Hela förra hösten och våren kändes så mycket lättare i och med den resan. Något att se fram emot när det var som allra mörkast och något att tänka tillbaka på i väntan på våren. Spara, spara!

lördag 17 november 2012

PMS-lördag



Är på mitt allra värsta PMS-humör idag! Det mesta känns skit och jag måste åka och köpa en nu espressobryggare för tiotusentals kronor i eftermiddag. Skall försöka pigga upp mig med en julig tidning och lite glögg i eftermiddag. Får se om det fungerar...

Skall iallafall åka och se Skyfall i kväll. Lite Daniel Craig gör väl vem som helst glad?! I morgon skall vi ut i naturen och grilla korv. Känner att jag får alldeles för lite sol nu. Ingen alls faktiskt! Har köpt D-vitaminer som skall vara bra. Hoppas på mirakel!

söndag 11 november 2012

London



























Joanna och jag spenderade förra helgen i London. Det var alldeles marvelous!!! Fint väder, massa shopping, mys och mat. Verkligen härliga dagar! Shoppade en del julklappar och lite till mig själv. Så härligt att komma bort och få se och smaka på nya saker. Det ger inspiration även till vardagslivet.

Mamma och pappa har varit här i helgen. I går kväll var vi på Melker Anderssons Trattorian. Underbart god mat! Känner mig redo för ännu en vecka!

torsdag 25 oktober 2012

London om en vecka!!!!


Om en vecka åker jag och Joanna till London!!!! Skall bli så himlans roligt. Vi har planerat en massa skoj.

Ikväll skall det bli snö säger de. Hoppas på det! Mys! Har tagit fram vinterjackan och vinterskorna så jag är redo. Skall strax gå hem och laga middag sedan blir det nog tidig sänggång. Blev sent både för mig och E igår så vi har timmar att ta igen ;O)


onsdag 17 oktober 2012

Nyklippt


Var och klippte mig igår. Skönt! Eriks mamma och en väninna till henne är på besök denna veckan så det är fortfarande fullt hus :O)

Hösten har verkligen kommit nu. Regn, blåst och en massa rusk. Får mig att vilja sitta inne och dricka varm choklad med någon mysig tidning. I går kom nya numret av Isabella, julnummer. Åh, vad jag längtar till jul nu. Var ju i Thailand förra julen och julstämningen ville inte riktigt infinna sig. Men i år skall jag ta igen allt!

Nu skall jag baka rabarberpaj och invänta lunchrusningen.

söndag 14 oktober 2012

En vecka med bebismys


Lotta och Olle har varit här en vecka. En intensiv men fantastisk vecka! Det har ätits, dreglats, sovit, bajsats, sjungits, ätits lite till, skrattat osv. Han är helt underbar men jag är väldigt trött idag!

Har städat, tvättat, fixat med fakturor och en massa andra papper och nu tror jag att jag är färdig för kvällen faktiskt. Erik lagar mat, rårakor med stekt fläsk :O)

Köpte David Batras nya kokbok igår. Väldigt fin med en massa roliga recept. Det är Leila Lindholms bokförlag som gett ut boken och hon har själv "stylat" den. Det märks :O)

tisdag 2 oktober 2012

Frukostmuffins



Har varit riktigt förkyld hela helgen. Var hemma från jobbet igår men kände att jag var tvungen att gå idag. Har gått ganska bra! Stängde en timme tidigare för att gå hem och vila lite. Har fått lite ny energi nu på kvällen och har precis bakat frukostmuffins med banan, kanel och en massa annat nyttigt. Gott till frukosten imorgon!

Erik är ute och löper någonstans i Stockholm och jag skall nog dricka lite te.


lördag 22 september 2012

Förkläde


Idag har jag köpt detta fina förklädet! Det var allt :O)

tisdag 18 september 2012

Beach House


Beach House är ett märke som tillverkar sängkläder. Materialet i dessa är så kallat T-shirt tyg. Har hört av jättemånga att de skall vara helt underbara att sova i. Väldigt mysiga å goa! Är väldigt sugen på att köpa dessa. Kostar dock en del så vi får nog ta ett familjemöte om det först ;O)

Regn och äppelkaka



Idag har det verkligen öst ner här! Har myst till det med att baka äppelkaka. Skall ta med en bit hem till E ikväll. Skall ge mig ut på en powerwalk när jag kommer hem sedan skall jag kolla en film och mysa i soffan. Är lite trött och hängig idag så jag tycker det passar bra...

Älskar faktiskt hösten också. Tända ljus, regn mot fönsterrutorna, te och mys. Något av det bästa jag vet är att sova med fönstret öppet under en massa täcken när det regnar ute :O)




söndag 16 september 2012

Halvmaraton och kräftor


Igår var det Stockholm Halvmaraton. Erik och hans syster sprang. Var inne och hejade på! Hann med lite shopping innan. Väldigt lite, köpte ett tvål ;O) Det finns ett på Lush som heter Rockstar-soap. Det luktar bubbelgum och är alldeles underbart! Jo, hann med att gå upp till Stockholm Tea-Center och köpa lite Södermalmsblandning också. Finns inget godare te! Avslutade kvällen med kräftor och Västerbottenpaj.

Har precis powerwalkad runt sjön med Anna. Erik stod med middagen färdig när jag kom hem. Grillat! Nu skall jag nog ta mig en kopp av det nya teet och förbereda mig för ännu en vecka.

söndag 9 september 2012

En dag i skogen


Började dagen med en power-walk i Lida som snabbt övergick i svampplockning. Erik sprang och jag gick. Fick plötsligt för mig att gå in i skogen för att se om det fanns någon svamp. Det fanns det!!! Massor! Fick avbryta för att hinna möte Erik som vi bestämt. Nu är de rensade. De flesta ligger för att torka men en del har jag sparat i kylen för att använda till en Västerbottenpaj till helgens kräftskiva. 

Har ätit god middag, tittat lite på film och druckit te. Känner mig redo för en ny vecka!
Related Posts with Thumbnails