söndag 20 juni 2010

Världens vackraste tal!


Dear Victoria!

Crownprincess Victoria, Princess of Sweden, Princess of my heart. 


För nio år sedan hade jag förmånen att lära känna en ung kvinna med härlig humor, en stark pliktkänsla och dessutom väldigt väldigt klok. 
Vi blev vänner, ju mer jag lärde känna henne - desto mer oemotståndlig blev hon. 
De här åren med med dig Victoria har flugit förbi. Har varit de bästa i mitt liv. 



There have been times, when Victoria's official duties have separeted us. Often taken her to far away countries and continents. 
I will never forget some years ago when she left for one of her many trips. 
This time to China. 
We were going to be apart for a whole month. 
The night before she left she got home late after an official engangement and she had many preparations to make for the long month of duties ahead. 
instead of getting som valuable sleep, she stayed up the whole night, writing. 
In the morning after she had gone I found a box. And in that box I found 30 beautiful letters adressed to me. One for every day she would be away. 
And this romantig gesture is typical of you Victoria. It says all about the loving person you are.



Once upon a time the young man was perhaps not a frog in the beginning of the fairytale as in the story first told by the Grim brothers. 
But he was certainly not a prince. 
The first kiss did not change that. 
His transformation was not possible without the support from the wiseking and queen who had ruled the kingdom for many years an who was full of wisdom, experience and had good hearts. 
They knew what was best and guided the young couple with a gentle hand, generously charing all their valuable experience.



Jag känner en stor tacksamhet gentemot ers majestäter, kungen drottningen för ert helhjärtade stöd och det sätt som ni har välkomnat mig in i er familj. 
Mina tankar går givetvis också til min egen familj, till min mor och min far och min syster och hennes döttrar. 
Mor och far, under hela min uppväxt har ni givit mig er villkorslösa kärlek. Ni har hjälpt mig med er klokhet och ni har hjälpt mig att bygga en stark självkänsla och trygghet med sunda värderingar som har väglett mig genom livet. 



I dag när vi färdades genom Stockholms gator då möttes vi av en otrolig värme och glädje. 
Ett minne som vi kommer att bära med oss djupt in i våra hjärtan för alltid. 


Under de år som Victoria och jag har varit tillsammans har jag känt ett stort stöd i från henne och er andra. Det har varit väldigt viktigt för mig. 
Tack. 



Jag känner en djup respekt inför uppgiften som ligger framför mig. 
Det kommer utan tvekan att bli en stor utmaning. 
Jag ska göra mitt yttersta för att leva upp till de förväntningar som kommer att ställas på mig. 
Jag kommer att göra mitt yttesta för att stödja min hustru, Sveriges kronprinsessa i hennes viktiga gärning.



Älskade Victoria. Jag är så stolt över det vi har tillsammans. 
Jag är så lycklig för att jag får vara din man. 
Jag kommer att göra allt jag någonsin kan för att du ska förbli så lycklig som du är idag. 

Victoria, störst av allt är kärleken. Jag älskar dig så! 



Nu skulle jag vilja att vi skålar för min underbara hustru.


Skål!

Kronprinsessbröllopsbrunch!






Vilket bröllop det var! Helt perfekt! Tittade på TV mellan 07:30 och 00:50. Vi hade det jättetrevligt! Vi åt, drack, skrattade och grät. Underbar dag som har gjort mig helt fylld med värme och kärlek. Vilken saga!

lördag 19 juni 2010

Förberedelser...




Håller på med förberedelserna för fullt samtidigt som SVT står på. Erik har nu 2,5 mil kvar. Pratade med honom för en timme sedan och han var sååå trött men han kämpar på...

Bröllop!


Idag är det dags! Kronprinsessbröllop! Ligger fortfarande i sängen men skall snart gå upp och börja förbereda.

Erik passerade Karlsborg för en halvtimme sedan. Han verkar ju leva iallafall!

Hur skall ni fira dagen?

fredag 18 juni 2010

Min middag!


Maken åkte till Motala idag. Om en timme går starten i Vätternrundan. Helt galet! Cykla 31 mil mitt i natten (och dagen). Hoppas han tar det lugnt så att han inte ramlar och slår sig! Skall försöka hålla tummarna hela natten. Klicka här för en rolig bild! Observera att den inte är barnvänlig ;O)

Ikväll har jag ätit scampi och aioli. Älskar GI! Bredvid mig ligger ett 86% choklad och bara väntar...

Imorgon är det så äntligen dags för bröllop. Som jag längtat! Brunchen är förberedd så nu skall jag bara damsuga lite. Tänkte att jag skulle se konserten från Konserthuset innan jag går och lägger mig.

torsdag 17 juni 2010

Wedding-cupcakes




Till min systers bröllop skall jag baka Cupcakes. Det blir mini-cupkakes i två olika smaker. Har beställt en minimuffins-plåt och formar idag. De är rosa och vitprickiga och heter Bridal Shower. Passande eller hur?! De fina rosorna är handgjorda och kommer från Jane Asher Partycakes i London. De skall få pryda cupcakesen. Kommer att bli så fint (och gott)!

Nu skall jag strax gå från jobbet och ut på en Power-Walk!

onsdag 16 juni 2010

En röd ros...



...kom idag med bud från min älskade lillasyster! Tusen tack, den är så vacker. Har ställt den på sängbordet så jag ser den när jag vaknar.

Kvällens middag





Ikväll grillade vi och för första gången blev det riktigt bra! Är trött som få så nu skall jag sova ända till 7 imorgon bitti.

Sov Gott!

tisdag 15 juni 2010

Ljusa kvällar och nätter


Så här ljust är det utanför vårt köksfönster kl 22:30 om kvällarna! Ljuvligt! Försöker passa på att njuta så mycket som möjligt av ljuset (och värmen om den kommer någon gång).

Gösta är på sommarkollo hemma hos mamma och pappa i Skåne vilket gör att vi har kvällarna helt fria. Skönt för oss och kul för Gösta att få böka runt i deras trädgård och skälla på fåglarna.

måndag 14 juni 2010

Fräsch som en Nyponros!


Ikväll bjuder jag på en liten Nyponros! Vacker men väldigt taggig.

Sitter och tittar på "Det kungliga bröllopet". Längtar till lördag. Skall bli så kul att se...

söndag 13 juni 2010

Tomater







Hittade så fina tomater på Willys idag som jag ville visa er. Trädgårdstomater kallades de. En massa olika storlekar, former och färger. Jättegoda (och piffiga att ha liggandes)!

Ännu ett café i Haga...



Mellan badet och middagen igår fanns ett litet hål för ett cafébesök. Varm choklad på ett mysigt ställe i Haga. Det är alltid kul med nya caféer. Insiprationen flödar alltid då! Här sålde man stora, fina scones. Kanske skulle ha det på caféet?!

Möhippa









I går var det möhippa för min lillasyster i Göteborg. Vi började med 5-kamp, pic-nic och diverse upptåg på Liseberg. Lite regn med det blev lyckat iallafall. Jag vann 5-kampen!

Efter det bar det av till Hagabadet där syster fick en ansiktsbehandling medan vi andra badade. Hagabadet var helt underbart!

Kvällen avslutades på en liten restaurang i Haga, Hemma Hos! Där serverades smårätter så man kunde beställa in flera stycken. Drack rödvin till. Gott!

Hemma i storstaden igen. Sov hela tågresan. Skönt!

onsdag 9 juni 2010

Ny blogg


Har öppnat en ny blogg idag! En för mitt café. Har haft en hemsida innan men den är svår att uppdatera och inte så lätt att få piffig. Tänkte att en blogg kan fungera precis som en hemsida fast bättre då förhoppningsvis :O) Klicka här så kommer du dit!

Jag kommer givetvis att fortsätta blogga här. Det är ju det roligaste jag vet!

måndag 7 juni 2010

Syrensaft



I senaste numret av Lantliv finns en annons för ett företag. I annonsen finns receptet på Syrensaft! Har ingen aning om det är gott men jag älskar ju syrener så jag var tvungen att prova. Plockade syrener när jag var ute med Gösta ikväll. Har nu kokt upp socker och natriumbensoat och hällt över blommorna. Just nu står de och drar. Vet inte hur länge det bör stå men jag tänkte iallafall låta dem ligga i vätskan till imorgon.

Det är nu det är sommar...


Jag försöker hela tiden påminna mig själv om att det faktiskt är nu det är sommar. Det går så fort och jag vill njuta av varje dag. Det är helt otroligt men här blir aldrig riktigt mörkt på natten. Hemma i Skåne blir det ju riktigt mörkt även om det bara är för en liten stund men här känns det bara som skymning. Älska att gå och lägga mig när det fortfarande är ljust och Koltrasten sjunger i trädet utanför!

Kommer tyvärr inte hinna vara hemma i Skåne så mycket i sommar eftersom att vi skall till USA. Tråkigt tycker jag! Får åka hem desto mer i höst. Synd bara på alla loppisar jag missar ;O)

Jag skulle själv försöka grilla igår. Gick inte så bra. Jag tog för lite briketter så den kom inte riktigt upp i värme och så hade jag glömt öppna spjället under. Snart lär vi oss den nya grillen hoppas vi!

söndag 6 juni 2010

Fina födelsedagspresenter!

Fick flera jättefina födelsedagspresenter av Louise igår. Blev så glad! Hon känner till min smak så väl!

En hängare som det står choklad på. Mitt favoritord ;O) Cath Kidston-handduken fick äran att hänga på den!


En jättefin korg i luffarslöjd!


Denna söta flaskan som jag tror jag skall ha vinägrett i så småningom. Så länge får det stå en syren i den!


Jättesmart spets som man sätter på hyllkanterna. Den har klister på sig på baksidan så det är bara att klippa till och sätta upp. Pryder vitrinskåpet i köket!

Tusen tack Louise!

Nu skall jag baka bröd. Känner för att improvisera lite ikväll men vi får se...

Gårdagskvällen






Var hos Louise och Jocke på middag i går. Det blev grillat. Underbart gott! De har en ljuvlig trädgård full med blommor och växter. En dag skall jag också ha en trädgård! Vi satt ute nästan hela kvällen. Sommaren är underbar!
Related Posts with Thumbnails