För några veckor sedan kom det en kvinna till caféet och undrade om jag var intresserad av att köpa en Gröna Annaservis. Hon ägde en affär i Gamla Stan som hon skulle stänga och hade den över. Fick hela servisen för 400 kr. Vilket fynd!
onsdag 6 januari 2010
Gröna Anna
För några veckor sedan kom det en kvinna till caféet och undrade om jag var intresserad av att köpa en Gröna Annaservis. Hon ägde en affär i Gamla Stan som hon skulle stänga och hade den över. Fick hela servisen för 400 kr. Vilket fynd!
Kallt och utan varmvatten...
Det är -18 ute och vi har inget varmvatten i vår bostadsrättsförening och jag sitter givetvis med i styrelsen. För att slippa upplopp har jag ringt el-man som kommer och fixar det (förhoppningsvis) samt satt upp lappar i portarna. Hoppas det skall räcka!
Nu skall vi äta gröt och sen bär det av till golvaffären!
Håll er varma!
tisdag 5 januari 2010
Julgransplundring
Nu är julen ute för denna gången! Har tagit fram de rosa och våriga sakerna jag köpte i London samt de jag fick i julklapp och piffat köket. Det blev så vårigt och fräscht! Imorgon skall jag och maken åka och titta på golv. Har gått över från laminat till trä nu. Får se om det är möjligt utan att pantsätta lägenheten ;O)
Snart är det dags för mys med tacos och TV men först skall maken ut och åka skidor. Han är lite galen...
lördag 2 januari 2010
Åter till verkligheten!
Lika tidigt som jag vill julpynta i november, lika tidigt vill jag ta ner det i januari. I kväll åker jag, mopsen och maken hem till huvudstaden igen. Morgondagen skall jag börja med att baka på caféet. Disken och kylen gapar tomma och måste fyllas på. Cheesecake, brownie, morotskaka, blåbärspaj, mördegskakor, chokladbollar, havrebollar och så förstås chokladmousse i de fina ljuslyktorna.När jag inte orkar baka mer skall jag gå hem och ta bort julpyntet, byta ut julmattan i köket mot den rosa och vita från Nyblom & Kollén som jag fick av mamma och pappa i julklapp. Jag skall damma, dammsuga och sätta in färska tulpaner som påminner om att våren faktiskt inte är så långt iväg nu. En bra sak med mig är att jag alltid tycker att jag just för tillfället befinner mig i den bästa av årstiderna. Vid jul tycker jag att det är det bästa som finns men när sen påsken kommer tycker jag nog allt att den är lite bättre :O) Jag försöker leva i nuet och inte längta framåt men ibland är det svårt! Jag tror att man måste längta och drömma framåt för att kunna leva i och uppskatta nuet. Låter det knäppt?
Julen är över och på sitt sätt är det vemodigt men jag ser fram emot vardagen och det liv jag lever då. Man får försöka se till att fylla även den med fest och härligheter!
torsdag 31 december 2009
Focaccia
Nu är brödet bakat till kvällens måltid. Focaccia är ett bröd som är lätt att baka och kan varieras i oändlighet. Man kan peta i lite vad man känner för. Jag brukar byta ut lite av oljan i receptet mot pesto. Ger brödet godare smak och lite roligare färg.
1 långpanna
25 g jäst
4,5 dl ljummet vatten
1 msk socker
1 dl olivolja
750 g vetemjöl Special
2 tsk salt
Lös upp jästen i vattnet, oljan och sockret. Blanda i mjölet och saltet och arbeta till en fin och smidig deg ca. 10 min. Låt jäsa under bakduk i 1,5 timmar. Häll upp degen på en plåt smord med olivolja. Platta ut degen så den fyller hela plåten. Peta i önskade ingredienser tex oliver, soltorkade tomater, fetaost, vitlöksklyftor, rosmarin osv. Toppa med att ringla över olivolja samt havssalt.
Baka av i ugnen på 200 grader ca 20 min eller tills brödet fått fin färg.
Lycka till!
Etiketter:
Recept
Gott Nytt År!
Då var detta året och decenniet slut! Mycket har hänt under dessa 10 åren. Mina fösta 10 år som vuxen känns det som. Tycker det är skönt att lämna mitt 20-tal efter mig och gå in på 30-talet (jag vet att jag redan fyllt 30, men ändå). Tycker att mina år från 20-30 hat varit ganska jobbiga, väldigt jobbiga stundtals. Man skall plugga till något som man sedan skall ägna sig åt i kanske resten av livet, man skall flytta hemifrån och förväntas vara vuxen och ta ansvar. Jag började 2000-talet med att plugga till och sedan arbeta som sjuksköterska. Ett arbete som bröt ner hela mig och min själ nästintill totalt. Önskar att jag lyssnat mer till mig själv och min inre röst då. Fast vem vet, jag hade kanske inte varit den jag är idag utan den hemska tiden.
När jag till slut inte orkade längre sa jag upp mig och fick arbete som servitris på en restaurang inne i Stockholm. Detta var räddningen! Trivdes där men kände efter något år att jag var redo för ytterligare utmaningar. Uppfyllde en livslång dröm och utbildade mig till konditor. Kände för första gången att jag hittat rätt! Fick inget jobb efter utbildningen så jag gick tillbaka till restaurangen och arbetade där när mitt livs möjlighet dök upp. Caféet i centrum, 300 meter hemifrån, var till salu. Ett skitigt, nergånget café med dåligt rykte och minimal dagskassa. Jag köpte det! Föräldrar, make och kompisar hjälpte till att renovera och i maj 2008 slog jag stolt upp portarna till mitt alldeles egna café!

Fösta året var lite av ett helvete. Osäkerheten, ensamheten i att driva något alldeles själv, det dåliga samvetet till att inte jag bidrog till hushållsekonomin och framför allt all den tid jag la ner på det. Men nu har det gått 1,5 år och jag börjar bli varm i kläderna. Visst kan dagskassorna bli större och det finns fortfarande förbättringar att göra men jag älskar det jag gör! Känner att jag blivit en viktig del av samhället jag bor i och att mitt café bidrar till mångas trivsel.
Jag har gift mig med the love of my life och han är min bästa vän i hela världen. Jag har världens bästa mamma och pappa som alltid finns där när det behövs, en syster som jag älskar och beundras av, vänner och familj som ger mig energi och glädje. Vi har en ny STOR lägenhet där jag får leva ut mina inredningsdrömmar. E skakar lite på huvudet ibland men det mesta tycker han ändå är OK... Livet leker nu och jag hoppas att det är så här det skall vara att vara i 30 års åldern. Jag gillar det!
Tack alla ni som står ut med mina infall, vare sig det gäller inredning, arbete eller annat. Tack till alla er som alltid finns där och som älskar mig för den jag är!
Puss på er!
Gott Nytt År på er alla!
Världens godaste bröd...
...heter Valjegrova. Det är en lite halvmörk limpa som bäst avnjutes med Bromöllacharkens leverpastej och ättiksgurka. Man kanske skulle börja importera det till Stockholm?
Nu skall jag baka bröd och Pavlovan till i kväll!
onsdag 30 december 2009
Tävling

Hos Brafab kan man just nu vinna ett presentkort på 5000 kr. Klicka här för att komma till deras tävling.
Har tänkt köpa precis sådana möbler, som finns på bilden, till balkongen i sommar. Skulle vilja måla dem i ljusaste rosa eller vitt om maken tycker det blir för mycket med rosa. Jag är villig att kompromissa :O)
Sen tänkte jag ha dessa kuddarna att sitta på...
Bilden är lånad från House of Linnea.
Pavlova

Nyårsdesserten! Tänkte fylla den med lemoncurd i botten, vispad grädde och massor av färsk frukt. Vad tror ni?
Bild lånad från Aftonbladet
Bild lånad från Aftonbladet
Skånsk vinter
Skånsk vinter består oftast av 5 gradig värme, dimma och dis. Gärna lite regn också... Men i jul var det faktiskt snö här nere, sägs det i alla fall. Idag har det varit blå himmel, - 5 grader och strååålande sol. Passade på att gå ut i och föreviga detta. Man vet aldrig när det händer nästa gång ;O) Mopsen springer in och ut och har ett himla göra med att hålla reda på alla fåglar och se till att ingen vågar slå sig ner på en gren eller så.
Vi skall fira nyår hos mina föräldrar i år. E´s familj kommer också! Jag ansvarar självklart för desserten. Tror det blir Pavlova. Känner att det är fräscht och så långt ifrån julmat man kan komma.
Filmen igår var förresten det sämsta jag sett i hela mitt liv. Det enda som var skoj var att den var inspelad på många av de platser vi cyklade förbi i somras när vi semestrade längs Göta Kanal...
tisdag 29 december 2009
Tävling
Just nu kan du tävla hos Fyra Årstider. Kika in på den underbara bloggen och tävla du med!Lycka till!
Eld
Jag älskar att elda! Har alltid gjort det. Vet inte riktigt varför. Eldar ute på sommaren och inne i mamma och pappas eldstäder på vintern (försöker få tillstånd av dem att elda i dem på somrarna också men det går de inte med på). Min stora dröm, rent materiellt då, är en kakelugn. Oh, vad jag vill ha en (eller två) sådan! Jag skulle elda hela tiden! Nu har jag ju inte det så jag passar på när jag är hemma hos päronen. Satte just fyr i lilla järnkaminen på ovanvåningen. Stänger spjället lite så att björkdoften sprider sig i huset. Mys!
Skall på bio i kväll, Göta Kanal 3. Antagligen en skitfilm men det är så mysigt att gå på bio och så har Filmpalatset i Bromölla blivit utsedd till Sveriges bästa biograf. Om ni är i närheten så måste ni prova den.
Har varit inne i Kristianstad idag. Klippte mig och köpte nya strumpor. På vägen hem var vi inom Bromölla Möbelaffär och beställde en hallspegel som jag hittade där igår. Maken gillade den också. Antikvit och underbar! Lyckades få med honom in på en loppis också. Hittade en gammal utdragssäng där. Gick dock inte att övertala maken om denna. Var nog bra när jag tänker efter... Nu skall jag gå och elda lite mer ;O)
måndag 28 december 2009
Myskväll!
Dagen kan sammanfattas med promenad och promenad. Gick som sagt till Bromölla för att möta upp mamma och pappa. Hann in en stund på Bromölla Möbelaffär. Hittade en underbar hallspegel där. Skall dra med maken dit imorgon så att han får titta på den! Var inom Markislagret och köpte 12 st ljuskoppar till. De kommer att bli så fina i konditorkylen, fyllda med mousse!
Fick "En shopaholics bekännelser" av pappa idag. Skall se den nu och äta lite mörk choklad.
Fynd!
Igår var jag med pappa i Bromölla och tvättade bilen. Sen tvingade jag med honom in på Markislagret. En affär där man kan hitta både det ena och det andra. Pappa gillar inte Markislagret men jag fick 5 min där iallafall :O) Fyndade två ljuskoppar för 9 kr per styck. Tyckte det var himla billigt! Funderar på om jag skall köpa fler så kan jag ha dem på caféet och servera mousse och pannacotta i. Vad tycker ni? Visst hade det varit fint?
Det är så skönt att vara hemma i Skåne! Sov till 10:30 i dag. Har jag inte gjort sedan jag var 14 tror jag. Gösta och jag tog en promenad bort till kyrkogården. Städade lite på mormor och mosters grav och tände ett ljus. Tänkte att jag skulle tagit med mig kameran och fotograferat kyrkan, som är från 1100-talet, men glömde kameran som vanligt...
Skall strax dra på mig stövlarna igen och gå till Bromölla. Skall möta mamma och pappa där för att handla inför nyår! Imorgon blir det Kristianstad och frisören med maken.
Kram
torsdag 24 december 2009
Juldukning
I väntan på Kalle har det gamla bakbordet blivit julfint! Har fått de fina jultallrikarna från Rörstrand av mamma och pappa.
Skall fika till Kalle. Mandelmusslor med vispad grädde och hjortronsylt, pepparkakor, lussebullar och så glögg förstås...
Julafton!
Äntligen är den här! Började morgonen med den obligatoriska skinksmörgåsen. Mums! Har lagat den sista maten nu på förmiddagen. Mamma och fixat svampomeletten och hennes underbara ris a la malta! E har varit ute på sin obligatoriska julaftonsspringrunda, pappa har varit ute och promenerat och vi andra tar det lugnt. Snart är det Kalle Anka!



Detta är Hulda! Min systers mops och Göstas flickvän. Hon sitter i mitt knä nu och ser till att allt blir bra. En riktig mysmops!
Hoppas Ni alla får en underbar jul! GOD JUL!
Hoppas Ni alla får en underbar jul! GOD JUL!
tisdag 22 december 2009
Pepparkakor
Jag har många gånger hört talas om pepparkakor från Göteborg som skall vara något alldeles extra. Ringde i november min syster som bor i Göteborg för att be henne köpa med sig en burk till jul. Hon bara skrattade och berättade att man måste beställa dem senast i augusti för att få några. Så idag kom en representant från min hyresvärd, som äger fastigheten som mitt café ligger i, med en julklapp. Hyresvärden är Wallenstam och har sitt säte i just Göteborg. Kan ni gissa vad jag fick? Jo, pepparkakor från Göteborgs Pepparkaksbageri. De är ljuvligt tunna och smakar lite citron. En riktig delikatess!


Mamma står och steker köttbullar, pappa spelar TV-spel och julfriden börjar infinna sig. Jobbar till 15 imorgon, sen skall jag vara ledig till den 4 januari. Härligt!
Mamma står och steker köttbullar, pappa spelar TV-spel och julfriden börjar infinna sig. Jobbar till 15 imorgon, sen skall jag vara ledig till den 4 januari. Härligt!
söndag 20 december 2009
Morgonpromenad
Det har snöat hela natten igen. Jag har nog aldrig sett så mycket snö. Det är alldeles tyst och fridfullt ute. Det enda som hörs är barnen som åker pulka ner för backen vid parkeringen. Har precis varit ute på morgonpromenaden med mopsen. Han gillar snön!
lördag 19 december 2009
Årets gran!
Årets gran är lång och tanig och alldeles underbar! Har pyntat den endast med röd- och vitrutiga rosetter samt lampor såklart. Nu är julstädningen färdig och jag sitter och njuter av Ajaxdoft och rena golv. Tvättmaskinen går på högvarv, mopsen snarkar bredvid mig i soffan och livet är underbart!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)








