torsdag 1 oktober 2009

Surdeg Dag 1

Tänkte dela med mig av mitt favoritrecept på surdeg. Det kommer ifrån Jan Hedh. Att baka bröd med surdeg gör hela skillnaden. Brödet blir nyttigare, blodsockret stiger inte lika snabbt, får en bättre arom och håller längre. Det är inte speciellt svårt att göra en surdeg. Det tar ett par dagar och sen är det bara att underhålla, "mata", den då och då. Har börjat en ny surdeg på vete idag. Går lika bra med rågmjöl om man hellre vill det! Så här går det till:


100 g fingervarmt vatten
200 g vetemjöl eller rågmjöl
100 g rårivet äpple



Mät upp vatten och mjöl och häll i en glasburk med lock, burken behöver rymma ca 2 liter, (går bra med plast också men glas är ju piffigare ;O). Tvätta äpplet noga och riv det på ett rivjärn. Blanda samma alla ingredienser noga i glasburken. Sätt på locket.


Ställ nu burken på ett varmt ställe! Helst 25-30 grader varmt. Kanske uppe på ett kylskåp eller i ugnen (när den är avstäng såklart). Jag har min på Espressomaskinen! Nu är det bara att vänta i tre dygn sen kommer ytterligare instruktioner...

Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Det verkar redan jobbigt tycker jag! kanske går bra att beställa ett färdigt bröd av dig istället? tycker lite synd om gösta.... äter han också GI? längtar tills vi ses, då ska jag baka nått gott och så blir det te och brasa!!!! kram din gam. Från lussebullen

    SvaraRadera
  2. Härligt recept och inspirerande bilder, ser redan fram emot julbrödet

    päronen

    SvaraRadera
  3. Underbart att läsa och se.
    Du är en mästare på att fånga det enkla i bild.
    Tänkte för en sekund ...om jag varit 35 år yngre ...
    Snart kommer vi och ser detta på riktigt.
    KRAM

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar för då blir jag så glá!

Related Posts with Thumbnails