måndag 12 oktober 2009

GI-chokladmousse


Brukar ofta få beställning på Chokladmoussetårtor. Om det blir någon mousse över häller jag upp den i små koppar och säljer portionsvis. Den brukar gå åt snabbt! Innehåller inget socker men är ändå helt ljuvligt god. Här kommer receptet!

1 gelatinblad
5 dl vispgrädde 40%
150 g 70% mörk choklad

Lägg gelatinet i vatten.

Vispa 4 dl av grädden till ett fast men inte hårt skum. Om grädden vispas för hårt blir moussen kornig.

Koka upp den sista decilitern grädde, ta bort från plattan och lägg i gelatinet. Rör runt tills det löst sig ordentligt. Häll över den hackade chokladen och rör runt tills den smält helt.

Rör ner chokladen i grädden. Vispa inte för då försvinner fluffet!

Häll upp i portionsskålar och ställ kallt i ett par timmar!

Lycka till och njut!

4 kommentarer:

  1. Mmmmm ska skriva ut och göra!
    Kram kusin vitamin

    SvaraRadera
  2. Lovely! Här ska njutas...

    //Sussi.

    SvaraRadera
  3. Hoppas jag kommer till Ängelholm nån gång.
    Då måste jag gå in på ditt cafe´. Jag följer din blogg o tycker om det du skriver.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Hej!! Har precis gjort denna efterrätt och hoppas den blir god!!! kan du inte lägga upp receptet på de fluffiga pepparkakorna? hoppas helgen är bra.Snart är vi i LONDON!!stor kraaam

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar för då blir jag så glá!

Related Posts with Thumbnails