söndag 26 juli 2009

Lavendelskorpor



Nu i lavendeltider är det underbart gott att baka Levendelskorpor. Det finns många recept på dessa delikatesser men detta tycker jag är det bästa av dem jag provat.

150 g smör
2 dl socker
1 dl honung
1 ägg

100 g grovhackade hasselnötter
50 g grovhackad sötmandel
100 g grovhackad mörk choklad

0,5 dl nyplockad lavendel eller 1 dl torkad
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
6 dl mjöl

1 uppvispat ägg

Vispa rumsvarmt smör, honung, socker och ägget till en vit och fluffig smet. ca 5 min.
Blanda i nötter och choklad.
Blanda samman övriga ingredienser och vänd ner i smeten.
Rulla ut till 4 längder på mjölat bakbord.
Lägg rullarna på två plåtar och pensla med uppvispat ägg.

Baka av i ugnen på 200 grader i ca. 20 min.

Ta ut plåtarna och skär till lagom stora skorpor. Separera dem på plåten och torka dem ca 30 min på 75 grader. Låt svalna och njut!



1 kommentar:

Lämna gärna en kommentar för då blir jag så glá!

Related Posts with Thumbnails