lördag 21 mars 2015
Byggnadsställningar på plats!
Så här ser det ut idag. Byggnadsställningar och snö. Snön skall dock försvinna i helgen. Skönt! Förstår inte att vårt hus konmer att stå där på tisdag.
torsdag 19 mars 2015
Plattan på plats!
Förra helgen var vi ute på tomten. Plattan är färdig och det ser så fint ut!!! Erik ställde sig där diskhon skall vara och provdiskade lite. Det gick visst bra! På tisdag kommer huset. Vi har tagit ledigt så vi kan vara på plats. Så spännande!!!!
måndag 19 januari 2015
Första bebiskläderna
Förra veckan fick vi reda på att det är en liten tjej därinne. Var vi ganska säkra på att det var en tjej redan innan men det var kul att få det bekräftat. Kunde inte låta bli att köpa dessa söta kläder på HM i lördags!
onsdag 7 januari 2015
Lägenheten såld!
Vi sålde förresten lägenheten innan jul. Fick bra betalt för den så det känns jättebra! De nya ägarna flyttar in den 27 april så det gäller att hitta nytt boende innan dess.
Grannarnas hus
Så här fint blir våra grannars hus! Ligger en bit ner i backen från vår tomt. Det liknar vårt ganska mycket. Kommer att bli jättefint på vårt lilla berg.
Håller på att leta boende från det att vi måste lämna lägenheten i april tills inflyttning någon gång i augusti. Har hittat små bodar man kan hyra och sätta på tomten och bo i. Billigt och bra om det bara löser sig med vatten och avlopp.
tisdag 6 januari 2015
Snickarhaken
I lördags var vi i Åhus och promenerade vid Snickarhaken. Vädret var perfekt och solen höll på att gå ner. Så vackert!
Köksö
Denna fina arbetsbänk hittade vi på Wallbygård i Arboga. På lördag blir den vår! Tänkte ha den som köksö i nya huset. Måste bara mäta så att vi får in den genom dörren innan vi slår till.
torsdag 11 september 2014
Trappan
Här är trappan vi valt. Den kommer från Snickarlaget. Vi skall dock ha helt vita räcken! Det blir ett blocksteg längst ner precis som på bilden samt framkantsprofil på trappstegen. Tror det kommer att blir skitsnyggt! Självklart hittade vi ingen i grundutbudet som passade och eftersom att det är svårt att byta ut en trappa i efterhand har vi valt att sätta in denna direkt även om det blir lite dyrare. Sparade ju in på bygglovet (ett argument vi använder VARJE gång vi gör ett tillval).
söndag 31 augusti 2014
Hallen
Egentligen är jag en vit/blå-människa men när vi hittade tapeten ovan var jag tvungen att tänka om. Den är sååå ljuvlig! En riktig halltapet. Den kommer vi att sätta upp i hallen. Fick ett gammalt ekskåp av en granne som nog blir ommålat i samma färg som skåpet ovan. Tänker att det kan bli skitsnyggt!
Vi kommer att ha vitmålade furugolv i hallen också. Egentligen är det inritat klinkers där och det är väl det mest praktiska valet men vi har bestämt oss för att köra furugolv även där. Blir nog mer enhetligt då...
Äntligen eld!
Vi kommer att ha två eldstäder i huset. Gjutjärnskaminen i allrummet på ovanvåningen och...
...denna kakelugnen i vardagsrummet. Den kommer dock att ha detaljer i borstad krom istället för mässing. Tycker att det passar bättre med det vita och blå. Båda dessa får dock vänta tills vi vet om pengarna räcker...
Parsley sage rosemary and thyme
I går körde vi till Fredells för att köpa en sågklinga till sticksåget. När vi kom dit hittade vi furugolvet vi skall ha i hela huset (utom i tvättstugan och badrummen) för 159kr/kvm istället för 419 kr/kvm. Eftersom vi skulle ha 150 kvm var vi inte säkra på om det som fanns kvar skulle räcka. Men jodå, det fanns 170 kvm kvar :O) Sparade 40.000.- kr på det! På tisdag levereras det hem hit. TJOHO!!!
Jag fick en idé idag gällande golvet. Har länge tänkt att jag ville ha texten "Parsley sage rosemary and thyme" på väggen (som ni ser på fotot ovan). Vi har dock aldrig haft någon vägg i köket som är tillräckligt stor. Kom på att det kanske skulle vara snyggt att ha det på en av golvplankorna. Hittade ett företag på nätet där man kan beställa sin egna schablon. Vi kommer ju att måla alla furugolven vita. På golvet framför väggen med kyl/skafferi/ugn/vitrinskåp kommer texten att stå på en av golvplankorna. Texten kommer att vara i ljusgrått.
Slutbeställde huset i onsdags. Det är bara innertrappan som inte är riktigt färdig ännu. Tror dock att vi bestämt oss nu. Skall bara maila vår kontakt på Myresjöhus och berätta. Det blir världens snyggaste trappa från Snickarlaget. Vita räcken och valnötsfärgade trappsteg med frontsvarvning och blocksteg. Skitsnyggt!!!
lördag 23 augusti 2014
Bygglov
Glömde ju berätta att bygglovet gick igenom utan problem i tisdags. Nu är det bara att börja spränga!!!
Köket
Nu är köket färdigritat! Tada!!! Visst blir det fint?! Diskhon vid ett fönster som jag alltid velat med utsikt över åkrarna. Stort vitrinskåp i hörnan för allt vackert porslin. Inbyggda vitvaror. Sååå nöjd!!! Vi valde att inte ha skåp på väggarna. Vi kommer att sätta upp hyllplan på vackra konsoler (se bild nedan) istället. Vi har så mycket vackert porslin och vackra glas att de tål att stå framme. Dessutom blir det lite luftigare.
söndag 17 augusti 2014
Bygglovsveckan
På tisdag behandlar Knivsta Kommun vårt bygglov. Vi har inte behövt inkomma med några kompletteringar så vi tror att det kommer att godkännas. Håll tummarna!
Var och tittade på kakelugn igår. Var inställt på en rund men eftersom den skall stå längs med en vägg så blir det nog en rektangulär. Det blir en vit med en massa snuffs upptill. Luckorna blir i rostfritt. Tycker att det är snyggare än mässing!
Vi har även fått offerten på sprängningsarbetet och det verkar bli ganska mycket billigare än budgeterat. Najs!
söndag 3 augusti 2014
Slut på semestern
Då var semestern slut för denna gången... Det har varit en underbar sommar! Varmt och härligt! Känns ganska ok att börja jobba igen.
Har varit ute och tittat till tomten idag. Så fint så! Snart börjar sprängningarna. Skall bli kul när det är färdigt. Då kan man andas ut ;O)
torsdag 31 juli 2014
Käringön
Nu i eftermiddag har vi varit en sväng på Käringön. Tog färjan från Gullholmen. Tog ca 40 minuter dit. Har aldrig varit där förut. Det var jättefint! Lite större än Gullholmen så där fanns lite butiker, flera restauranger, ett café och en fiskaffär. Vi köpte med oss ett nät blåmusslor hem. När Erik kommer tillbaka från sin springtur skall han laga Pasta Vongole. Jag skall titta på Ernst :O)
Hermanö Huvud
I går drog maken med mig ut på en 13 km strapats till längst ut på Hermanön. Över klippor, skrevor och vad-sund tog vi oss hela vägen ner. Väl där var det verkligen jättevackert! Mötte några kossor som måste ha världens bästa sommarbete.
onsdag 30 juli 2014
Gullholmen
Nu är vi på semester på Gullholmen Erik och jag! Vi har hyrt en mysig lägenhet alldeles i hamnen. Jättemysigt! Vädret är underbart. Har badat två gånger och det är mycket för att vara jag.
Idag har vi varit ute på Hermanö Huvud och vänt. 13 km! Är lite solbränd i nacken nu... Ikväll skall vi äta färsk rödspätta som jag själv filéat och rensat. Blir nog gott!
lördag 12 juli 2014
Punschverandan
Fortsätter med lite moodboards. Bra för inspirationen! Vi kommer att ha en punschveranda i anslutning till köket. Här tänker vi ha ett enormt matbord där det helst skall få plats 12 personer. Tänker mig jular med heeela släkten här. Verandan är stor så det finns utrymme för ett stort bord. Blanda korgstolar med andra stolar, Mårbackapelargoner i fönstren och utsikt över ängar, hagar och åkrar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)














































