onsdag 30 juli 2014

Gullholmen


Nu är vi på semester på Gullholmen Erik och jag! Vi har hyrt en mysig lägenhet alldeles i hamnen. Jättemysigt! Vädret är underbart. Har badat två gånger och det är mycket för att vara jag. 

Idag har vi varit ute på Hermanö Huvud och vänt. 13 km! Är lite solbränd i nacken nu... Ikväll skall vi äta färsk rödspätta som jag själv filéat och rensat. Blir nog gott!

lördag 12 juli 2014

Punschverandan









Fortsätter med lite moodboards. Bra för inspirationen! Vi kommer att ha en punschveranda i anslutning till köket. Här tänker vi ha ett enormt matbord där det helst skall få plats 12 personer. Tänker mig jular med heeela släkten här. Verandan är stor så det finns utrymme för ett stort bord. Blanda korgstolar med andra stolar, Mårbackapelargoner i fönstren och utsikt över ängar, hagar och åkrar.

Amerikanska verandan!











Moodboard över hur jag vill att vår veranda skall se ut och kännas. Verandan får bli ett senare projekt men vi skall helt klart ha en. Tänker mig att den går från baksidan av huset med utgång genom dörren vid punschverandan och runt hörnan längs med ena gaveln. Vill ha den ganska djup så att man får plats med ett stort matbord, korgstolar och självklart en amerikansk gunga. Stora ljuslyktor i taket! Här skall man kunna sitta och läsa regniga sommardagar och dricka iste på de heta. Visst låter det härligt?!

lördag 28 juni 2014

Snickarglädje



På framsidan blir det ju en liten öppen veranda. För att få den där lite extra lantliga känslan skall vi lägga till tills fnufs (snickarglädje) under taket och vid stolparna på utbygget. Inte mycket men så att man får den rätta känslan. Fint va?!

Toarullehållaren med stort T

  


Alltså... har ni sett snyggare toarullehållare?! Den är ju helt otroligt. Efter liiiite övertalning gick maken med på att köpa två. En för badrummet på ovanvåningen och en på bottenvåningen.

Dörren


Nu har vi valt dörr!!! Det blir denna ovan fast olivgrön. Glaset i den kallas Maskinantik och blir liksom lite suddig fast man ser igenom ändå. Lite som gelatin fast genomskilnligt. Låter det koko? Vi är iallafall väldigt nöjda! Egentligen ingår det en enkeldörr i priset från Myresjöhus men vi tror att denna dörren ger så mycket mer karaktär åt huset.

Var på Nacka Byggnadsvård idag! Hittade denna nummerskylten. Den skall sitta på vårt hus! Knivsta Åby 12. Tjoho!!!


tisdag 24 juni 2014

Ytterdörr (dagens I-landsproblem)





Så var det det här med ytterdörr... Grön eller blå? Jag är osäker! Vad tycker ni? Tänkte iallafall ha en blå/vit emaljskylt med gatnamn och nummer på att sätta i kanten på fasaden. Fint va?!

Kök




  

I går var vi på HTH-kök i Uppsala och startade planeringen av vårt kök. Det var många val på liten tid. Det blir iallafall samma serie som på fotona ovan. Fotona är förresten från bloggen Oceanliving In Sight. Vi har dock valt en betonggrå bänkskiva. Golven kommer ju att bli vita i trä och väggarna på bottenplan kommer att bli ljusgrå med vita dörrar och fönsterkarmar. Tänker att det blir snyggt med grå bänkskiva då... HTH hade ingen snygg diskho så det köper vi nog en på IKEA. En i vit keramik som vi har idag samt en gammaldags kran från Nacka Byggnadsvård. 

Ikväll skall vi sätta oss med köksritningen och försöka få till det. Jag skulle vilja ha diskhon framför fönstret som blickar ut över fälten. Har alltid drömt om att diska med utsikt :O)

Badrum







Myresjöhus val av badrum är väldigt moderna och passar inte riktig den stil vi tänkt oss. Så det blir nog att vi köper all badrumsinredning själva. Då dras kostnaden för den inredning som var tänkt av på totalkostnaden. Har hittat en massa fint på Nacka Byggnadsvård. Skall dit på lördag och titta. Egentligen hade vi sparat ihop pengar till en kakelugn men det är nog smartare att lägga de pengarna på badrummen istället. De är ju svårare att ändra i efterhand!

Väggarna blir i vitt kakel av något slag och golven i shackrutigt ljusgrått och vitt :O)

torsdag 12 juni 2014

Tomten

Här har ni tomten i sommarskrud. Var inte riktigt beredd på halvmeterhöga nässlor när vi var där förra veckan. Ont gjorde det! Visst är det vackert. Min dröm om landet!



Här mitt i det gröna kommer vårt hus att ligga. En av de andra nybyggarna på gården har köpt en kamerahelikopter som har tagit bilden. Blir säkert fler foton tagna från ovan så småningom...

Bygglov

Nu har vi fått ritningarna på huset och bygglovsansökan är inskickad. Nu blir det till att hålla tummarna för att det går snabbt och smidigt att få den godkänd. Byggstart är planerad till 10 november och inflyttning 5 månader senare :O) GALET!!! Vi förstår det inte riktigt själva. Man sitter och väljer golv och bänkskivor som om det vore en lek. Om ett par veckor skall vi till HTH-kök i Uppsala och diskutera köket. Det ritas sedan i Jönköping. Det blir nästan det roligaste. Kök är kul!


fredag 23 maj 2014

Golv




Har nog bestämt oss för vilka golv vi vill ha. Har alltid gillat shackrutigt så det blir det nog i badrummen samt i tvättstugan (tjoho, jag skall få en tvättstuga). Vi har inte hittat några snygga golv i Myresjöhus-katalog så det skall vi försök fixa själva. Erik känner sig händig så det skall väl inte bli några problem ;O) Det blir nog iallafall ett plank-golv i furu som vi sedan kommer att måla vitt. Vet att vitt kanske inte är det mest lättskötta men det är skitsnyggt, och det är det viktigaste!

  

Om det inte är allt för svårt skulle vi vilja måla golvet så här i hallen. Tycker det är skitsnyggt! Hur svårt kan det vara?! Erik är säkert skitbra på det också!

måndag 19 maj 2014

Klockaregården


Här har vi vårt blivande nya hus, eller nästan iallafall... Vi skall ha en öppen veranda på framsidan samt en takkåpa. På baksidan blir den en punschveranda med balkong ovanpå! Enligt bygglovet måste huset vara rött med vita knutar. Det har vi inga problem med ;O) Huset är på 175 kvm. Det blir lagom :O)


fredag 16 maj 2014

Vår första brevlåda!


En brevlåda måste man ju ha! För ca 5 år sedan sprang jag på Leila Lindholm i en butik inne i stan. Under armen hade hon en amerikansk brevlåda. Där och då bestämde jag att när jag får hus skall jag också ha en sådan :O)

Googlade lite och hittade denna skönheten! Visst är den fin?! Kommer att passa perfekt framför vårt hus.

torsdag 15 maj 2014

Vår tomt!

Nu äntligen är den vår! Världens vackraste tomt är vår och i augusti börjar vi bygga vårt drömhus här. Tomten ligger utanför Knivsta norr om Stockholm vilket gör att vi kommer att behöva flytta ganska långt. Dock tar det bara 29 minuter att pendla in till Stockholm Central.

Tomten ligger på en gård några kilometer utanför Knivsta. Det luktar ko-bajs och är alldeles, alldeles underbart. Vi har letat efter tomt runt där vi bor idag men då får man världens minsta tomt med grannar direkt inpå knuten. Här får vi det som vi vill. Utsikt och tyst. Härligt!




Tomten ligger på en höjd så det krävs lite sprängningar och markarbete. Det börjar vi med i augusti och till sommaren nästa år skall det vara klart att flytta in. Huset vi valt visar jag er senare!

söndag 26 januari 2014

Tittat på hus igen!



Idag har vi varit och tittat på detta huset ute på Brevikshalvön i Tyresö. Ligger underbart med havsutsikt på en enormt stor naturtomt. Huset är byggt 1930 och är precis i vår stil. Skulle dock vilja måla det vitt :O) Innuti är allt nytt och fräscht men dock inte i vår stil. Det får man väl ändra efterhand som man får råd. På sidan av huset finns en enorm veranda som jag skulle vilja fixa så att den ser ut typ såhär...


Fotona är hämtade från bloggen Vita Verandan!

Vi skall tillbaka och titta på huset i morgon och sedan får vi se...
Related Posts with Thumbnails