onsdag 30 december 2009

Skånsk vinter


Skånsk vinter består oftast av 5 gradig värme, dimma och dis. Gärna lite regn också... Men i jul var det faktiskt snö här nere, sägs det i alla fall. Idag har det varit blå himmel, - 5 grader och strååålande sol. Passade på att gå ut i och föreviga detta. Man vet aldrig när det händer nästa gång ;O) Mopsen springer in och ut och har ett himla göra med att hålla reda på alla fåglar och se till att ingen vågar slå sig ner på en gren eller så.



Vi skall fira nyår hos mina föräldrar i år. E´s familj kommer också! Jag ansvarar självklart för desserten. Tror det blir Pavlova. Känner att det är fräscht och så långt ifrån julmat man kan komma. 

Filmen igår var förresten det sämsta jag sett i hela mitt liv. Det enda som var skoj var att den var inspelad på många av de platser vi cyklade förbi i somras när vi semestrade längs Göta Kanal...

tisdag 29 december 2009

Tävling


Just nu kan du tävla hos Fyra Årstider. Kika in på den underbara bloggen och tävla du med!

Lycka till!

Eld



Jag älskar att elda! Har alltid gjort det. Vet inte riktigt varför. Eldar ute på sommaren och inne i mamma och pappas eldstäder på vintern (försöker få tillstånd av dem att elda i dem på somrarna också men det går de inte med på). Min stora dröm, rent materiellt då, är en kakelugn. Oh, vad jag vill ha en (eller två) sådan! Jag skulle elda hela tiden! Nu har jag ju inte det så jag passar på när jag är hemma hos päronen. Satte just fyr i lilla järnkaminen på ovanvåningen. Stänger spjället lite så att björkdoften sprider sig i huset. Mys!

Skall på bio i kväll, Göta Kanal 3. Antagligen en skitfilm men det är så mysigt att gå på bio och så har Filmpalatset i Bromölla blivit utsedd till Sveriges bästa biograf. Om ni är i närheten så måste ni prova den. 

Har varit inne i Kristianstad idag. Klippte mig och köpte nya strumpor. På vägen hem var vi inom Bromölla Möbelaffär och beställde en hallspegel som jag hittade där igår. Maken gillade den också. Antikvit och underbar! Lyckades få med honom in på en loppis också. Hittade en gammal utdragssäng där. Gick dock inte att övertala maken om denna. Var nog bra när jag tänker efter... Nu skall jag gå och elda lite mer ;O)

måndag 28 december 2009

Myskväll!


Dagen kan sammanfattas med promenad och promenad. Gick som sagt till Bromölla för att möta upp mamma och pappa. Hann in en stund på Bromölla Möbelaffär. Hittade en underbar hallspegel där. Skall dra med maken dit imorgon så att han får titta på den! Var inom Markislagret och köpte 12 st ljuskoppar till. De kommer att bli så fina i konditorkylen, fyllda med mousse!

Fick "En shopaholics bekännelser" av pappa idag. Skall se den nu och äta lite mörk choklad.

Fynd!



Igår var jag med pappa i Bromölla och tvättade bilen. Sen tvingade jag med honom in på Markislagret. En affär där man kan hitta både det ena och det andra. Pappa gillar inte Markislagret men jag fick 5 min där iallafall :O) Fyndade två ljuskoppar för 9 kr per styck. Tyckte det var himla billigt! Funderar på om jag skall köpa fler så kan jag ha dem på caféet och servera mousse och pannacotta i. Vad tycker ni? Visst hade det varit fint?

Det är så skönt att vara hemma i Skåne! Sov till 10:30 i dag. Har jag inte gjort sedan jag var 14 tror jag. Gösta och jag tog en promenad bort till kyrkogården. Städade lite på mormor och mosters grav och tände ett ljus. Tänkte att jag skulle tagit med mig kameran och fotograferat kyrkan, som är från 1100-talet, men glömde kameran som vanligt...

Skall strax dra på mig stövlarna igen och gå till Bromölla. Skall möta mamma och pappa där för att handla inför nyår! Imorgon blir det Kristianstad och frisören med maken.

Kram



torsdag 24 december 2009

Juldukning



I väntan på Kalle har det gamla bakbordet blivit julfint! Har fått de fina jultallrikarna från Rörstrand av mamma och pappa.

Skall fika till Kalle. Mandelmusslor med vispad grädde och hjortronsylt, pepparkakor, lussebullar och så glögg förstås...


Julafton!

Äntligen är den här! Började morgonen med den obligatoriska skinksmörgåsen. Mums! Har lagat den sista maten nu på förmiddagen. Mamma och fixat svampomeletten och hennes underbara ris a la malta! E har varit ute på sin obligatoriska julaftonsspringrunda, pappa har varit ute och promenerat och vi andra tar det lugnt. Snart är det Kalle Anka!




Detta är Hulda! Min systers mops och Göstas flickvän. Hon sitter i mitt knä nu och ser till att allt blir bra. En riktig mysmops!

Hoppas Ni alla får en underbar jul! GOD JUL!

tisdag 22 december 2009

Pepparkakor

Jag har många gånger hört talas om pepparkakor från Göteborg som skall vara något alldeles extra. Ringde i november min syster som bor i Göteborg för att be henne köpa med sig en burk till jul. Hon bara skrattade och berättade att man måste beställa dem senast i augusti för att få några. Så idag kom en representant från min hyresvärd, som äger fastigheten som mitt café ligger i, med en julklapp. Hyresvärden är Wallenstam och har sitt säte i just Göteborg. Kan ni gissa vad jag fick? Jo, pepparkakor från Göteborgs Pepparkaksbageri. De är ljuvligt tunna och smakar lite citron. En riktig delikatess!



Mamma står och steker köttbullar, pappa spelar TV-spel och julfriden börjar infinna sig. Jobbar till 15 imorgon, sen skall jag vara ledig till den 4 januari. Härligt!

söndag 20 december 2009

Morgonpromenad






Det har snöat hela natten igen. Jag har nog aldrig sett så mycket snö. Det är alldeles tyst och fridfullt ute. Det enda som hörs är barnen som åker pulka ner för backen vid parkeringen. Har precis varit ute på morgonpromenaden med mopsen. Han gillar snön!



Skall snart åka in till stan och hämta mamma och pappa. De kommer med tåget. Tänkte åka till Skansen sen och gå på julmarknaden. Om inte vägarna snöar igen allt för mycket...

lördag 19 december 2009

Årets gran!



Årets gran är lång och tanig och alldeles underbar! Har pyntat den endast med röd- och vitrutiga rosetter samt lampor såklart. Nu är julstädningen färdig och jag sitter och njuter av Ajaxdoft och rena golv. Tvättmaskinen går på högvarv, mopsen snarkar bredvid mig i soffan och livet är underbart!

Snö & julstädning

Nu är det helg. Snön faller med stora flingor. Det är jättevackert! Skall städa här hela dagen. Imorgon kommer mamma och pappa. Vi skall åka på Skansens julmarknad! Längtar... E är ute och far. Köper julöl och nya skivor att lägga under det gamla slagbordet i vardagsrummet. Slagbordet har en gång stått i Södra Mellby på Österlen hos Mellbybagaren. Min mormors morföräldrar var de som startade bageriet och det lever kvar ännu idag. Försök få tag på deras Kavring. Den är världsbäst! Missa inte reprisen av Leilas Jul kl 16:25!



onsdag 16 december 2009

Skåp

När jag och L var i London var vi inne på ett mysigt café som hade ett gammalt skåp längs hela väggen. Det var så snyggt men säkert antikt och jättedyrt. Skulle så gärna vilja ha ett sådant skåp i köket. Tänk att fylla hyllorna med kokböcker, Gerberaporslin och marmeladburkar! Hittade ett liknade skåp på IKEA. Skulle vilja köpa två sådana och sätta bredvid varandra. Visst skulle det vara snyggt!?Får se om det finns pengar när golvet är utbytt och skåpluckorna omlackerade. Drömma måste man ju iallafall få göra!

Det är så fint ute nu. 1 decimeter snö och -3! Julkänslan infinner sig så smått. När vi var små brukade vi fira jularna på landet utanför Växjö hos mina kusiner. Deras farmor kokte alltid en ljuvligt god fudge med russin i. Igår fick jag receptet av min snälla kusin så nu är det dags att prova. Önska mig lycka till!

söndag 13 december 2009

Kvällens middag

I morse ringde klockan 06:50. Ville kolla Luciafirandet på TV! Skulle dricka varm choklad till men mjölken var slut... Efter det sov vi vidare till 10! Promenerade med mopsen bort till idrottsplatsen där vi hämtade en gran som vi fått av Mäklarhuset som sålde vår lägenhet. Hittade en jättefin, lång och gles gran. Nu är den klädd med 100 små lampor och 20 röd- och vitrutiga rosetter. Ljuvligt söt!

Har varit inne i stan och handlat de sista klapparna, doftljus från Yankee Candle (pepparkaksdoft), julkaffe och lite annat smått och gått.

Har precis ätit en underbar middag som maken lagat, pasta med tomat, vitlök och färska blåmusslor. Drack vitt vin till. Det är livet det!


Nu skall jag sätta på en romantisk komedi (eller kanske Twilight ;O) och ta mig an strykhögen.

Kram kram

lördag 12 december 2009

SNÖ

Gick upp kl 6:15 imorse. Två tårtor och en smörgåstårta skulle tillverkas innan det var dags för julbaluns i centrumet. Vi dukade upp ett 50 meter långt bord med duk och ljus och bjöd alla som ville på sillunch. I ett rum bredvid kunde alla barn tillverka sina egna pepparkakshus. Gissa vem som ansvarade för det ;O) 30 barn och 9 kg kristyr, behöver jag säga mer? Det var inte så farligt som det låter. Barnen var glada och stämningen på topp. Måste gå och duscha bara för jag har kristyr överallt...



När jag kom hem sov jag och maken middag på soffan med mopsen ovanpå. När vi vaknade hade det börjat snöa ute. Nu är det alldeles vitt!

Imorgon är det Lucia! Skall sätta klockan för att gå upp och se luciafirandet på TV. Sen skall vi åka in till stan för att shoppa de sista klapparna. Vill inte vara ute i sista sekunden med det.

onsdag 9 december 2009

Utlottning!


Den underbara bloggen Kära Hem har just nu en utlottning av detta ljuvliga kuddfodral. Klicka här för att komma dit!

tisdag 8 december 2009

Vårkänslor



Trots att det var väldigt mycket jul i London så var det samtidigt ljumma vindar och strålande sol. Vi gick förbi denna blombutiken och våren kändes helt plötsligt inte lika avlägsen som den gör när jag tittar ut genom fönstret idag. Men snart vänder det, snart börjar det bli ljusare igen...

måndag 7 december 2009

Julskyltning när den är som bäst!






London kan det här med julskyltning och dekorationer. Överallt fanns det lampor och granar. Så fint! Har shoppat en massa. Skall fotografera det någon dag så att ni får se...

Afternoon-Tea



s

Har haft en underbar helg i London. Shoppat, shoppat och fikat! I fredags var vi på Afternoon-Tea på Brown Hotel. Mycket mysigt En pianist som satt vid en flygel och spelade Christmas-carols och brasan som sprakade i öppna spisen...

onsdag 2 december 2009

London

Nu sticker jag och Lussebullen till London! Har längtat hela hösten och nu är det äntligen dags. Vi åker tidigt i morgonbitti och kommer hem på söndag. Skall fotografera mycket och visa er sedan.


Så här snöigt och fint kommer det att vara ;O)

måndag 30 november 2009

Saffranspannacotta

Om ni tycker om saffran måste ni prova att göra saffranspannacotta. Jag säljer den på caféet och den har en strykande åtgång. Jag toppar den med lingon men om man inte tycker om det kan man bara strunta i att lägga på dem.


12 portioner

9 dl vispgrädde
3 gelatinblad
2 msk vaniljsocker
0,5 g saffran

Lägg gelatinbladen i rikligt med vatten i en skål. Häll i grädde, saffran och vaniljsocker i en gryta och koka upp. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem tills de smält helt. Häll upp i portionsformar. Jag brukar köpa "Glimma" ljuskoppar från IKEA. Dessa tål värme, är billiga och snygga. Brukar till och med ha dem i ugnen! Låt formarna stå i kylskåp i minst 5 timmar tills de stelnat. Lägg på lingon om så önskas.

Lycka till!

söndag 29 november 2009

Lussebullar

Idag har varit en helt underbar dag! Har hunnit med så mycket. Var ute i skogen i förmiddags med mopsen och hämtade hem gran- och lingonris. Har satt granriset i pytsar lite här och där. Lingonriset fick bli tre kransar som skall hänga på dörrar i lägenheten. Visar senare! Har bakat lussebullar och strukit världens största tvätthög. Maken har sorterat skåpet i arbets-/gästrummet. Mycket nöjd med dagen och allt vi åstadkommit! Nu är det bara tre dagar kvar till LONDON!



Related Posts with Thumbnails